Melkvee.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Trends
      • Markt
      • Agribusiness
      • Maatschappij
    • Beleid

      Subcategorieën

      • Politiek
      • Zuivel
    • Stal

      Subcategorieën

      • Staltypen en inrichting
      • Automatisering
      • Melkwinning
    • Voer

      Subcategorieën

      • Ruwvoer
      • Mengvoer en bijproducten
      • Weidegang
      • Bodem en bemesting
      • Gewas
      • Oogst
      • Voeren
    • Gezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Ziektepreventie
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Fokwaarden
      • Paringssystemen
      • Rassen/kruisen
      • Evenementen
    • Jongvee

      Subcategorieën

      • Gezondheid
      • Huisvesting
      • Voeding
    • Mechanisatie

      Subcategorieën

      • Voederwinning en bemesting
      • Voeren
      • Tractoren, shovels en verreikers
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video's
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Praktijk
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomie'Klik' met leverancier belangrijk voor boer

'Klik' met leverancier belangrijk voor boer

Agrarisch ondernemers in Nederland hebben opvallend genoeg nog altijd een hang naar traditionele communicatie met toeleveranciers. Ze hechten veel waarde aan persoonlijk contact en relaties, maar ze ergeren zich aan drammerigheid en leveranciers die hun afspraken niet nakomen.

Boeren zijn zelfs bereid hun relatie met een leverancier te verbreken wanneer de ouderwetse ‘klik’ er niet meer is.

Dat staat in een rapport van CRM Partners, een onderzoeksbureau gespecialiseerd in klantrelaties. Dat deed telefonisch onderzoek onder een representatieve groep van driehonderd agrarische ondernemers.

Bedrijfsgegevens delen

Boeren werd ook gevraagd naar hun bereidheid om bedrijfsinformatie met hun leveranciers te delen. Daar zijn ze wat terughoudend in. Ze zien wel in dat het delen van bedrijfsinformatie betekent dat de leveranciers maatwerk kan afleveren, maar ze zijn ook bang dat informatie in verkeerde handen valt. Op dat gebied is er dus nog flink wat pionierswerk te doen voor de partijen in de agrisector, concludeert CRM Partners.

Moderne ondernemer

Niettemin is de boer anno 2013 een moderne, zakelijke ondernemer. Hij is veeleisend en dat is terecht. Aan de ene kant vormen zijn bedrijf en zijn gezin de spil van zijn bestaan, wat maakt dat zijn werk altijd persoonlijk is. Aan de andere kant is er de noodzaak tot efficiency en modernisatie. Dat zorgt ervoor dat ook boeren gebruik maken van moderne (communicatie)middelen en informatie die hen daarbij ondersteunt.

Persoonlijke aanpak

Deze combinatie van modernisatie en traditie is belangrijk in de relatie tussen de boer en zijn leveranciers. Tussenhandelaren, producenten en distributeurs zullen hun aanpak daar dan ook op in moeten richten en op zoek moeten gaan naar een persoonlijke aanpak die niet voorbij gaat aan moderne (technologische) ontwikkelingen, adviseert CRM.

Lees hier het CRM-rapport.

Foto van Gineke Mons
Tekst: Gineke Mons

Gineke Mons (1970) groeide op op een biologisch melkveebedrijf in Gelderland. Na haar studie journalistiek werkte ze 13 jaar bij het Agrarisch Dagblad. Sinds 2008 is ze freelance (landbouw)journalist, met het accent op veehouderij en diergezondheid.

Beeld: Ellen Meinen

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Melkvee is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn Instagram
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste nieuws uit de melkveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Melkvee.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Trends
  • Markt
  • Agribusiness
  • Maatschappij
Beleid
  • Politiek
  • Zuivel
Stal
  • Staltypen en inrichting
  • Automatisering
  • Melkwinning
Voer
  • Ruwvoer
  • Mengvoer en bijproducten
  • Weidegang
  • Bodem en bemesting
  • Gewas
  • Oogst
  • Voeren
Gezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Ziektepreventie
Fokkerij
  • Fokwaarden
  • Paringssystemen
  • Rassen/kruisen
  • Evenementen
Jongvee
  • Gezondheid
  • Huisvesting
  • Voeding
Mechanisatie
  • Voederwinning en bemesting
  • Voeren
  • Tractoren, shovels en verreikers
Melkvee.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Trends
      • Markt
      • Agribusiness
      • Maatschappij
    • Beleid
      • Politiek
      • Zuivel
    • Stal
      • Staltypen en inrichting
      • Automatisering
      • Melkwinning
    • Voer
      • Ruwvoer
      • Mengvoer en bijproducten
      • Weidegang
      • Bodem en bemesting
      • Gewas
      • Oogst
      • Voeren
    • Gezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Ziektepreventie
    • Fokkerij
      • Fokwaarden
      • Paringssystemen
      • Rassen/kruisen
      • Evenementen
    • Jongvee
      • Gezondheid
      • Huisvesting
      • Voeding
    • Mechanisatie
      • Voederwinning en bemesting
      • Voeren
      • Tractoren, shovels en verreikers
  • Marktcijfers
  • Video's
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Praktijk
  • Het LeerErf
Top