Tweede biedingsronde Friso van start

Junlebao, dat tot medio 2019 nog in handen was van de Chinese branchegenoot Mengniu, is hiervoor een alliantie aangegaan met de Amerikaanse durfinvesteerder Sequoia Capital.
Ook de Chinese investeringsmaatschappij DCP Capital en het eerdergenoemde Mengniu zitten op het vinkentouw, evenals de Yili Group. Deze zuivelonderneming uit de autonome Chinese regio Binnen-Mongolië geldt als de grootste zuivelproducent van Azië. Sinds eind oktober vorig jaar is Yili ook de grootste aandeelhouder van geitenmelkpoederfabrikant Ausnutria in Heerenveen, die zich eveneens richt op hoogwaardige baby- en kindervoeding.
Mengniu (letterlijk: Mongoolse koe) is eveneens gevestigd in Binnen-Mongolië. Deze onderneming is gespecialiseerd in houdbare melk, melkdranken, yoghurt en ijs. Voor kaas werkt Mengniu sinds enkele jaren samen met het Deense Arla Foods, in een strategische alliantie.
'Strategische herziening'
FrieslandCampina kondigde medio december vorig jaar een ‘strategische herziening’ aan van haar activiteiten op het gebied van baby- en kindervoeding. De verkoop van zuigelingenvoeding in China is jarenlang goed winstgevend geweest, maar met de Chinese blokkade van de grens met Hongkong heeft de export nagenoeg stilgelegd.
Bovendien kampt de onderneming in China met een ‘ongekende daling van het geboortecijfer’, zo zei directeur Hein Schumacher recent bij de presentatie van de jaarcijfers.
Hoofdpijndossier
De moeizame Aziatische markt voor zuigelingenvoeding geldt als een groot hoofdpijndossier. Reden voor FrieslandCampina NV om die activiteiten samen met zakenbank JPMorgan eens scherp tegen het licht te houden. Het Friso-merk zou volgens insiders worden gewaardeerd op circa 2 miljard US dollar.
Eerder toonden het Canadese Bain Capital en de Amerikaanse Carlyle Group ook interesse, maar afgaande op de berichtgeving van Bloomberg lijken deze twee investeringsmaatschappijen te zijn afgehaakt.
Inmiddels is de tweede ronde van de onderhandelingen ingegaan. Of de biedingen uiteindelijk zullen resulteren in een daadwerkelijke verkoop van Friso, is nog niet te zeggen. Vertegenwoordigers van de betrokken partijen, FrieslandCampina incluis, onthouden zich vooralsnog van commentaar. De Amersfoortse zuivelcoöperatie verwacht medio 2022 meer duidelijkheid te kunnen geven.