Plantaardige alternatieven krijgen het moeilijker
Traditionele zuivel maakt come-back

Zo kondigde de Skandinavische zuivelcoöperatie Arla recentelijk aan dat ze in het Verenigd Koninkrijk gaat stoppen met het plantaardige zuivelmerk Jörd. Een andere Engelse producent van alternatieve zuivel, Mighty Drinks, is financieel in zwaar weer geraakt en komt nu onder bewindvoering te staan.
De groei in de afzet van plantaardige zuivel lijkt wereldwijd te vertragen, terwijl de verkopen van traditionele melk zich herstellen, aldus Dairy Reporter. Volgens het Engelse marktonderzoeksbureau Mintel komt dat doordat consumenten twijfelen over de gezondheidsaspecten van zowel plantaardige als traditionele drinkzuivel, en dan toch maar overhellen naar de kant van de echte melk omdat ze daar bekend mee zijn.
Essentiële voedingsstoffen
En als Mintel het vraagt aan Europese zuivelconsumenten, dan zeggen ze dat ze de traditionele zuivel nooit helemaal zullen opgeven. Zij vrezen dan dat ze toch essentiële voedingsstoffen gaan missen.
Bovendien beschouwen veel consumenten zuivel als onmisbaar voor de groei en ontwikkeling van kinderen. Cijfers van Mintel wijzen uit dat 70 procent van de Franse ouders zich zorgen zouden maken als ze hun kinderen geen zuivelproducten meer zouden geven.
Bloedsuiker
Zorgen over het onder controle houden van het bloedsuikerpeil is ook een issue als het gaat om zuivel(alternatieven)consumptie. Zo zegt 27 procent van de Duitsers dat ze om die reden minder conventionele zuivel zijn gaan gebruiken. Maar opvallend genoeg zegt exact eenzelfde percentage dat ze om die reden ook minder plantaardige zuivel zijn gaan gebruiken. Dat onderstreept maar weer hoeveel verwarring er is rond de gezondheidsaspecten van zowel plantaardige als dierlijke zuivel, aldus het marktonderzoeksbureau. “Vanwege de link tussen het vetgehalte van volle melk en de langzamere opname van bloedsuiker, liggen hier juist weer kansen voor de wederopstanding van koemelk”, meent Alice Pilkington van Mintel.
Zwaar bewerkt
Plantaardige zuivel is ook in een minder gunstig daglicht komen te staan omdat de producten zeer zwaar bewerkt zijn in vergelijking met koemelk. Uit een peiling onder Franse consumenten bleek al dat 45 procent van hen plantaardige zuiveldrinks te veel bewerkingen hebben ondergaan. Ook in het Verenigd Koninkrijk (67 procent) en Duitsland (52 procent) huldigen consumenten dat standpunt. Tegelijkertijd onderschrijft 45 procent van de Duitse consumenten de stelling dat reguliere zuivelproducten veel minder bewerkt zijn dan alternatieve zuivel. Gewone melk wordt daarmee als veel natuurlijker beschouwd. Al vindt tegelijkertijd 47 procent van de Duitse consumenten dat enige mate van bewerking levensmiddelen ook wel weer gezonder kan maken.
Hybride zuivel
Het getouwtrek tussen dierlijke en plantaardige zuivel heeft wel geleid tot een nieuwe markt: die van de hybride melk. Deze combinatie van deels koemelk, deels plantaardig lijkt wel aan te slaan bij consument: wereldwijd wordt hier nu al meer dan 10 miljard dollar aan omzet in gerealiseerd, met een voorspelde groei van ruim 7 procent in de komende tien jaar.
Zuivelproducenten springen daar nu gretig op in, signaleert Pilkington. In maart vorig jaar introduceerde het Ierse Kerry Dairy onder het merk Smug al een range van hybride producten met onder meer melk, kaas en boter. En onze eigen Albert Heijn lanceerde kortgeleden hybride volle en magere melk, in samenwerking met Farm Dairy en de Deense foodtech-startup PlanetDairy.
Volgens Pilkington slaat de hybride zuivel aan omdat dat een mooi compromis is voor de zwart-witte keuze tussen traditionele en plantaardige zuivel. En bovendien kan de combinatie van plantaardige en dierlijke zuivel in potentie nog wel eens een hogere voedingswaarde bieden dan plantaardige of dierlijke zuivel alleen, stelt ze. Op dit moment groeit zowel de afzet van plantaardige als de traditionele zuivel, én de hybride variant. Wie uiteindelijk als winnaar uit de bus zal komen? De tijd zal het leren.

Tekst: Gineke Mons
Gineke Mons (1970) groeide op op een biologisch melkveebedrijf in Gelderland. Na haar studie journalistiek werkte ze 13 jaar bij het Agrarisch Dagblad. Sinds 2008 is ze freelance (landbouw)journalist, met het accent op veehouderij en diergezondheid.
Beeld: Ruth van Schriek
Bron: Dairy Reporter