Melkvee.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Trends
      • Markt
      • Agribusiness
      • Maatschappij
    • Beleid

      Subcategorieën

      • Politiek
      • Zuivel
    • Stal

      Subcategorieën

      • Staltypen en inrichting
      • Automatisering
      • Melkwinning
    • Voer

      Subcategorieën

      • Ruwvoer
      • Mengvoer en bijproducten
      • Weidegang
      • Bodem en bemesting
      • Gewas
      • Oogst
      • Voeren
    • Gezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Ziektepreventie
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Fokwaarden
      • Paringssystemen
      • Rassen/kruisen
      • Evenementen
    • Jongvee

      Subcategorieën

      • Gezondheid
      • Huisvesting
      • Voeding
    • Mechanisatie

      Subcategorieën

      • Voederwinning en bemesting
      • Voeren
      • Tractoren, shovels en verreikers
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video's
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Praktijk
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieNederlanders zitten niet te wachten op ‘Week Zonder Vlees & Zuivel’

Nederlanders zitten niet te wachten op ‘Week Zonder Vlees & Zuivel’

Een meerderheid van de Nederlandse bevolking (63 procent) zit niet te wachten op een nationale Week Zonder Vlees. Dat maakt de organisatie achter de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel, die deze week plaatsvindt, zelf bekend. In Duitsland sluiten onvoldoende bedrijven aan, waardoor de stichting de naam moet wijzigen in ‘Week met weinig Vlees en Zuivel’. 

'Bij twee op de vijf (42 procent) wekt de discussie over vlees eten irritatie op, en zelfs 3 op de 5 (63 procent) vindt dat het klaar moet zijn met de ‘vleespolitie’ die zegt wat je wel en niet mag eten', schrijft de stichting op basis van een eigen steekproef.

De organisatie zelf spreekt van ‘vleesagressie’ op sociale media. „Het onderwerp van minder vlees eten raakt gepolariseerd, en wordt een steeds fellere discussie”, stelt oprichter van de campagne Isabel Boerdam. „Deze ‘vleesagressie’ in Europa groeit voelbaar. Hierdoor durven grote partijen zich niet meer te verbinden aan dit onderwerp. Dit staat de broodnodige vooruitgang in de weg. We moeten weer het gesprek aan met elkaar, want het klimaat wacht niet.”

Tegenactie

Actie is reactie? Zo kwam FDF Nederland met de tegenactie ‘De week met béter vlees en zuivel’. „De supermarkten en een heleboel andere bedrijven hebben de Week Zonder Vlees & Zuivel afgekondigd”, begint FDF’er en boer Mark van den Oever zijn betoog. „Ik zou zeggen, een goed initiatief. Een extra reden om alle supermarkten te vermijden deze week en vooral bij de boer te gaan kopen. Daar is nog voldoende zuivel en vlees te koop om lekker en gezond te blijven eten. Dan heb je het ook direct bij de bron, erg duurzaam.”

Melkveehouder Floor de Jong kwam in actie in de Krimpenerwaard. Hij ging met een aantal handlangers naar de plaatselijke supermarkt voor een boerenprotest tegen de Week Zonder Vlees & Zuivel. Van den Oever: „Als er boeren zijn die zich geroepen voelen zich aan te sluiten in de rest van het land, helemaal top.”

Niet vooruit

De organisatie achter de campagneweek ziet het met lede ogen aan. „We merken dat enerzijds grote partijen het onderwerp uit de weg gaan en anderzijds voor- en tegenstanders zich alleen maar verder ingraven en niet meer naar elkaar luisteren. Hierdoor komen we niet vooruit met elkaar”, concludeert Boerdam. „Het langverwachte kantelpunt lijkt verder weg dan ooit.”

Boerdam heeft moeite om de campagne in Duitsland van de grond te krijgen. Mede mogelijk gemaakt door subsidie van de Europese Unie, is Stichting Week Zonder Vlees de campagne op dit moment aan het uitrollen binnen Europa. Zo staan Denemarken en Duitsland op de agenda voor september en oktober van dit jaar.

Minder vlees

Daar merkt Boerdam dat stakeholders het ‘minder vlees’-onderwerp het liefst uit de weg gaan of omzeilen. Boerdam gaat vooral op zoek naar hoe het wél kan, en zet haar Europese missie met onverminderde energie voort. „Als we in Duitsland de relevante partijen mee willen krijgen, moeten we waarschijnlijk kiezen voor 'Eine Woche Weniger Fleisch'. Om nader tot elkaar te komen sta ik daarvoor open, maar vanuit communicatie- en gedragsveranderingsperspectief vind ik dit zonde. Het maakt de boodschap minder helder, terwijl die glashelder zou moeten zijn: we móeten ons eetpatroon veranderen. Het klimaat wacht niet.”

Voor voormalig woordvoerder van Nederland Vleesland Dé van Riet is de ‘verharding’ herkenbaar. „Polarisatie rond de dierhouderij en de vlees- en zuivelconsumptie gebeurt vooral op 'sociale media'”, stelt hij. „En actie is reactie. Een nare zolderkamer-battle zonder winnaars. Het eigen gelijk wordt geventileerd, voor de eigen groep, en soms nogal intimiderend. Dat maakt het lastig om open, tot een volwassen, inhoudelijke dialoog te komen. Over verantwoorde voeding, over keuzevrijheid ook, over een gezonde balans tussen dierlijk en plantaardig, over routes naar verdere verduurzaming van de voedselproductie, over mondiale en strategische voedsel- en klimaatvraagstukken. Daar moeten we het over kunnen hebben en daar adviseren we ook over. Uiteindelijk staan verstandige mensen vaak niet zo ver uit elkaar.”

Foto van Guus Daamen
Tekst: Guus Daamen

Als zoon van een fruitteler opgegroeid tussen de appelbomen in Gelderland. Tijdens mijn master Journalistiek aan de Vrije Universiteit in Amsterdam mij verder gespecialiseerd in politiek. Schrijft voor Agrio voornamelijk over Politiek en Beleid. Luistert, vraagt en onderzoekt. Andere passie: sport.

Beeld: Ruth van Schriek

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Melkvee is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn Instagram
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste nieuws uit de melkveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Melkvee.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Trends
  • Markt
  • Agribusiness
  • Maatschappij
Beleid
  • Politiek
  • Zuivel
Stal
  • Staltypen en inrichting
  • Automatisering
  • Melkwinning
Voer
  • Ruwvoer
  • Mengvoer en bijproducten
  • Weidegang
  • Bodem en bemesting
  • Gewas
  • Oogst
  • Voeren
Gezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Ziektepreventie
Fokkerij
  • Fokwaarden
  • Paringssystemen
  • Rassen/kruisen
  • Evenementen
Jongvee
  • Gezondheid
  • Huisvesting
  • Voeding
Mechanisatie
  • Voederwinning en bemesting
  • Voeren
  • Tractoren, shovels en verreikers
Melkvee.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Trends
      • Markt
      • Agribusiness
      • Maatschappij
    • Beleid
      • Politiek
      • Zuivel
    • Stal
      • Staltypen en inrichting
      • Automatisering
      • Melkwinning
    • Voer
      • Ruwvoer
      • Mengvoer en bijproducten
      • Weidegang
      • Bodem en bemesting
      • Gewas
      • Oogst
      • Voeren
    • Gezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Ziektepreventie
    • Fokkerij
      • Fokwaarden
      • Paringssystemen
      • Rassen/kruisen
      • Evenementen
    • Jongvee
      • Gezondheid
      • Huisvesting
      • Voeding
    • Mechanisatie
      • Voederwinning en bemesting
      • Voeren
      • Tractoren, shovels en verreikers
  • Marktcijfers
  • Video's
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Praktijk
  • Het LeerErf
Top