Melkvee.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Trends
      • Markt
      • Agribusiness
      • Maatschappij
    • Beleid

      Subcategorieën

      • Politiek
      • Zuivel
    • Stal

      Subcategorieën

      • Staltypen en inrichting
      • Automatisering
      • Melkwinning
    • Voer

      Subcategorieën

      • Ruwvoer
      • Mengvoer en bijproducten
      • Weidegang
      • Bodem en bemesting
      • Gewas
      • Oogst
      • Voeren
    • Gezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Ziektepreventie
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Fokwaarden
      • Paringssystemen
      • Rassen/kruisen
      • Evenementen
    • Jongvee

      Subcategorieën

      • Gezondheid
      • Huisvesting
      • Voeding
    • Mechanisatie

      Subcategorieën

      • Voederwinning en bemesting
      • Voeren
      • Tractoren, shovels en verreikers
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video's
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Praktijk
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieOmzet bio-producten groeit in twee jaar met 42 procent

Marktaandeel naar 3,8 procent

Omzet bio-producten groeit in twee jaar met 42 procent

Volgens de jongste cijfers van GfK is de omzet van biologische producten met 42 procent gestegen ten opzichte van 2021. Daarmee komt het biologisch marktaandeel op 3,8 procent.

Nederlandse huishoudens kopen vaker en meer biologisch, zo blijkt uit nieuwe GfK cijfers (2024) die vandaag op de Biobeurs worden gepresenteerd. Consumenten kopen met name meer verse biologische producten (plus 57 procent), goed voor 72 procent van de biologische omzet, zo meldt het onderzoeksinstituut. ‘Bij meer aanbod in de winkel zou 32 procent vaker biologisch kopen.

Cruciale rol supermarkt

Supermarkten zijn goed voor 75 procent van de totale biologische omzet, zij spelen om die reden een cruciale rol in de groei van biologisch en de ambitie van 15 procent biologische landbouw in 2030. De toegenomen afzet in de laatste twee jaar is volgens GfK geen gevolg van de inflatie, aangezien de prijzen van het biologisch assortiment minder hard stegen dan de totale markt (9,9 procent). Met name verse biologische producten, zoals groenten, fruit, zuivel en vlees worden flink meer gekocht (plus 57 procent) en zijn goed voor 72 procent van de totale biologische omzet.

Prominenter aangeboden

De enorme omzetstijging is mede te verklaren door de keuze van supermarkten om biologische producten meer en prominenter aan te bieden. Zo stelt GfK. Naast alle huismerk dagverse zuivel, zoals melk, karnemelk en yoghurt en de huismerk aardappelen, worden ook de uien bij PLUS standaard biologisch.

AH koploper

Albert Heijn heeft met 1.900 biologische producten het grootste assortiment biologisch. Ook zij kiezen er voor om veel verse producten zoals pompoen, gember, rode- en witte kool, rode bieten, pastinaak en romaine sla standaard biologisch aan te bieden. De ruim 900.000 AH premium-leden kopen gemiddeld 25 procent meer biologisch assortiment dan reguliere klanten.

Nog lang niet

‘We zijn heel blij met de stappen die supermarkten zetten, die zichtbaar bijdragen aan de sterke groei van biologisch. De stijging naar een omzetaandeel van 3,8 procent is mooi, maar we zijn er nog lang niet. De overheidsambitie is 15 procent, dat betekent dat er nog veel moet gebeuren. We streven naar commitment door de hele keten en dat gaat de goede kant op’, aldus Michaël Wilde, directeur van brancheorganisatie Bionext.

Consument wil meer bio

Een groot deel van de consumenten is blij met de ontwikkelingen in de supermarkt en ziet graag nog meer biologisch in het schap, aldus GfK. Bij meer aanbod zou 32 procent van de consumenten nog vaker biologisch kopen. ‘Een gemis aan kennis is een van de voornaamste redenen om niet vaker biologisch te kopen’, aldus GfK. ‘31 procent van de consumenten geeft aan biologisch te kopen omdat ze weten wat de voordelen van biologische producten zijn. Naast een groter aanbod, zou ook het doorbreken van de kennisbarrière de biologische consumptie verhogen.’

Foto van Erik Kruisselbrink
Tekst: Erik Kruisselbrink

Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.

Beeld: Ruth van Schriek

Bron: Bionext

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Melkvee is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn Instagram
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste nieuws uit de melkveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Melkvee.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Trends
  • Markt
  • Agribusiness
  • Maatschappij
Beleid
  • Politiek
  • Zuivel
Stal
  • Staltypen en inrichting
  • Automatisering
  • Melkwinning
Voer
  • Ruwvoer
  • Mengvoer en bijproducten
  • Weidegang
  • Bodem en bemesting
  • Gewas
  • Oogst
  • Voeren
Gezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Ziektepreventie
Fokkerij
  • Fokwaarden
  • Paringssystemen
  • Rassen/kruisen
  • Evenementen
Jongvee
  • Gezondheid
  • Huisvesting
  • Voeding
Mechanisatie
  • Voederwinning en bemesting
  • Voeren
  • Tractoren, shovels en verreikers
Melkvee.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Trends
      • Markt
      • Agribusiness
      • Maatschappij
    • Beleid
      • Politiek
      • Zuivel
    • Stal
      • Staltypen en inrichting
      • Automatisering
      • Melkwinning
    • Voer
      • Ruwvoer
      • Mengvoer en bijproducten
      • Weidegang
      • Bodem en bemesting
      • Gewas
      • Oogst
      • Voeren
    • Gezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Ziektepreventie
    • Fokkerij
      • Fokwaarden
      • Paringssystemen
      • Rassen/kruisen
      • Evenementen
    • Jongvee
      • Gezondheid
      • Huisvesting
      • Voeding
    • Mechanisatie
      • Voederwinning en bemesting
      • Voeren
      • Tractoren, shovels en verreikers
  • Marktcijfers
  • Video's
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Praktijk
  • Het LeerErf
Top