Melkvee.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Trends
      • Markt
      • Agribusiness
      • Maatschappij
    • Beleid

      Subcategorieën

      • Politiek
      • Zuivel
    • Stal

      Subcategorieën

      • Staltypen en inrichting
      • Automatisering
      • Melkwinning
    • Voer

      Subcategorieën

      • Ruwvoer
      • Mengvoer en bijproducten
      • Weidegang
      • Bodem en bemesting
      • Gewas
      • Oogst
      • Voeren
    • Gezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Ziektepreventie
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Fokwaarden
      • Paringssystemen
      • Rassen/kruisen
      • Evenementen
    • Jongvee

      Subcategorieën

      • Gezondheid
      • Huisvesting
      • Voeding
    • Mechanisatie

      Subcategorieën

      • Voederwinning en bemesting
      • Voeren
      • Tractoren, shovels en verreikers
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video's
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Praktijk
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsMechanisatieFotoserie: Wereldprimeur: verkeersinzicht in trekkersimulator

Fotoserie: Wereldprimeur: verkeersinzicht in trekkersimulator

New Holland, MBO Terra en het ministerie hebben samen met het Groninger softwarebedrijf 3iSIM samen aan deze vinding gewerkt. Aan de buitenkant is de verkeersomgeving van de trekker ook zichtbaar, zij het in spiegelbeeld.
Esger Abbink (foto), programmeur van 3iSIM, maakt studenten wegwijs in de cabine. Klaas Richard Boonstra, de instructeur die normaliter les geeft in Leek, is blij met de simulator op het bewegend platform.
Toekomstige melkveehoudster Celine Steffens (links) heeft net als Jessica Martens nog geen rijbewijs, maar beiden vinden het een zeer aparte en bijzondere ervaring in de simulator.
Behalve Emmen, beschikken ook Groningen, Winschoten en Meppel over een simulatiecabine van New Holland. De cabine beweegt daadwerkelijk bij bijvoorbeeld het raken van een stoeprand of het binnenrijden van een voortuintje.
Een intensieve les duurt straks 25 minuten. In de cabine mag slechts één leerling tegelijk. Middels een unieke code kan hij of zij naar binnen.
De mogelijkheden zijn eindeloos. Op termijn kan bijvoorbeeld rijden op GPS, zaaien of poten worden geleerd in een simulator, eenvoudigweg door de software uit te breiden of aan te passen.
Leerlingen die al hun trekkerrijbewijs hebben vinden het een ‘aparte ervaring’ om in de simulator te zitten. Overigens moeten beginners éérst hun theorie hebben gehaald, alvorens ze in de simulator mogen.
Tweede van links docente Thea Otten die met name leerlingen van niveau 2 in loonwerk, veehouderij en akkerbouw begeleidt (maar niet de instructeur is).
Remko, Hans, Geert, Jessica en Celine vonden het een aparte ervaring. Geert vindt het behoorlijk echt in de simulator. „Maar het is nog net geen Fendt”, grapt hij. Celine is er klaar voor om het zelf te ervaren.
De trekkersimulator kan ook op beurzen staan en het is goed mogelijk dat ook dealers er hun klanten, akkerbouwers of wie dan ook, in wegwijs kunnen maken.
De denkbeeldige twee-assige kipper achter de New Holland weegt met de huidige belading 12 ton. Hiermee kan eindeloos worden gevarieerd en de software wordt nog wekelijks aangepast omdat uitprobeerders bijvoorbeeld meldden dat de kipper te makkelijk door d
Voorlopig, tot in de vakantie, wordt nog flink geëxperimenteerd met de software. Iedere dag vindt er finetuning plaats. Dit kan vanaf het bedrijf, zodat bij aanvang van het nieuwe schooljaar de echte lessen kunnen beginnen.
Voor beginnelingen is er allereerst het gevoel dat ze kunnen ontwikkelen voor rijden op een gevaarte als een trekker met kipper. De lessen worden met een instructeur geëvalueerd.
In Scandinavië heb je ook een paardsimulator en andere ‘gekkigheid’, maar de cabine van een trekker is zelfs daar nog nooit ingezet. Voorlopig rijdt deze trekker over de wegen in ‘Blauwdorp’.
New Holland, MBO Terra en het ministerie hebben samen met het Groninger softwarebedrijf 3iSIM samen aan deze vinding gewerkt. Aan de buitenkant is de verkeersomgeving van de trekker ook zichtbaar, zij het in spiegelbeeld.
New Holland, MBO Terra en het ministerie hebben samen met het Groninger softwarebedrijf 3iSIM samen aan deze vinding gewerkt. Aan de buitenkant is de verkeersomgeving van de trekker ook zichtbaar, zij het in spiegelbeeld.
Esger Abbink (foto), programmeur van 3iSIM, maakt studenten wegwijs in de cabine. Klaas Richard Boonstra, de instructeur die normaliter les geeft in Leek, is blij met de simulator op het bewegend platform.
Esger Abbink (foto), programmeur van 3iSIM, maakt studenten wegwijs in de cabine. Klaas Richard Boonstra, de instructeur die normaliter les geeft in Leek, is blij met de simulator op het bewegend platform.
Toekomstige melkveehoudster Celine Steffens (links) heeft net als Jessica Martens nog geen rijbewijs, maar beiden vinden het een zeer aparte en bijzondere ervaring in de simulator.
Toekomstige melkveehoudster Celine Steffens (links) heeft net als Jessica Martens nog geen rijbewijs, maar beiden vinden het een zeer aparte en bijzondere ervaring in de simulator.
Behalve Emmen, beschikken ook Groningen, Winschoten en Meppel over een simulatiecabine van New Holland. De cabine beweegt daadwerkelijk bij bijvoorbeeld het raken van een stoeprand of het binnenrijden van een voortuintje.
Behalve Emmen, beschikken ook Groningen, Winschoten en Meppel over een simulatiecabine van New Holland. De cabine beweegt daadwerkelijk bij bijvoorbeeld het raken van een stoeprand of het binnenrijden van een voortuintje.
Een intensieve les duurt straks 25 minuten. In de cabine mag slechts één leerling tegelijk. Middels een unieke code kan hij of zij naar binnen.
Een intensieve les duurt straks 25 minuten. In de cabine mag slechts één leerling tegelijk. Middels een unieke code kan hij of zij naar binnen.
De mogelijkheden zijn eindeloos. Op termijn kan bijvoorbeeld rijden op GPS, zaaien of poten worden geleerd in een simulator, eenvoudigweg door de software uit te breiden of aan te passen.
De mogelijkheden zijn eindeloos. Op termijn kan bijvoorbeeld rijden op GPS, zaaien of poten worden geleerd in een simulator, eenvoudigweg door de software uit te breiden of aan te passen.
Leerlingen die al hun trekkerrijbewijs hebben vinden het een ‘aparte ervaring’ om in de simulator te zitten. Overigens moeten beginners éérst hun theorie hebben gehaald, alvorens ze in de simulator mogen.
Leerlingen die al hun trekkerrijbewijs hebben vinden het een ‘aparte ervaring’ om in de simulator te zitten. Overigens moeten beginners éérst hun theorie hebben gehaald, alvorens ze in de simulator mogen.
Tweede van links docente Thea Otten die met name leerlingen van niveau 2 in loonwerk, veehouderij en akkerbouw begeleidt (maar niet de instructeur is).
Tweede van links docente Thea Otten die met name leerlingen van niveau 2 in loonwerk, veehouderij en akkerbouw begeleidt (maar niet de instructeur is).
Remko, Hans, Geert, Jessica en Celine vonden het een aparte ervaring. Geert vindt het behoorlijk echt in de simulator. „Maar het is nog net geen Fendt”, grapt hij. Celine is er klaar voor om het zelf te ervaren.
Remko, Hans, Geert, Jessica en Celine vonden het een aparte ervaring. Geert vindt het behoorlijk echt in de simulator. „Maar het is nog net geen Fendt”, grapt hij. Celine is er klaar voor om het zelf te ervaren.
De trekkersimulator kan ook op beurzen staan en het is goed mogelijk dat ook dealers er hun klanten, akkerbouwers of wie dan ook, in wegwijs kunnen maken.
De trekkersimulator kan ook op beurzen staan en het is goed mogelijk dat ook dealers er hun klanten, akkerbouwers of wie dan ook, in wegwijs kunnen maken.
De denkbeeldige twee-assige kipper achter de New Holland weegt met de huidige belading 12 ton. Hiermee kan eindeloos worden gevarieerd en de software wordt nog wekelijks aangepast omdat uitprobeerders bijvoorbeeld meldden dat de kipper te makkelijk door d
De denkbeeldige twee-assige kipper achter de New Holland weegt met de huidige belading 12 ton. Hiermee kan eindeloos worden gevarieerd en de software wordt nog wekelijks aangepast omdat uitprobeerders bijvoorbeeld meldden dat de kipper te makkelijk door de bocht ging.
Voorlopig, tot in de vakantie, wordt nog flink geëxperimenteerd met de software. Iedere dag vindt er finetuning plaats. Dit kan vanaf het bedrijf, zodat bij aanvang van het nieuwe schooljaar de echte lessen kunnen beginnen.
Voorlopig, tot in de vakantie, wordt nog flink geëxperimenteerd met de software. Iedere dag vindt er finetuning plaats. Dit kan vanaf het bedrijf, zodat bij aanvang van het nieuwe schooljaar de echte lessen kunnen beginnen.
Voor beginnelingen is er allereerst het gevoel dat ze kunnen ontwikkelen voor rijden op een gevaarte als een trekker met kipper. De lessen worden met een instructeur geëvalueerd.
Voor beginnelingen is er allereerst het gevoel dat ze kunnen ontwikkelen voor rijden op een gevaarte als een trekker met kipper. De lessen worden met een instructeur geëvalueerd.
In Scandinavië heb je ook een paardsimulator en andere ‘gekkigheid’, maar de cabine van een trekker is zelfs daar nog nooit ingezet. Voorlopig rijdt deze trekker over de wegen in ‘Blauwdorp’.
In Scandinavië heb je ook een paardsimulator en andere ‘gekkigheid’, maar de cabine van een trekker is zelfs daar nog nooit ingezet. Voorlopig rijdt deze trekker over de wegen in ‘Blauwdorp’.
Foto van Ruth van Schriek
Tekst: Ruth van Schriek

Na van alles gedaan en gezien te hebben, teruggekeerd naar de Achterhoek. En bijna terug naar de boerderij waar ze opgroeide. Na jaren als eindredacteur voor de kranten en magazines van Agrio gewerkt te hebben, trok ze zelf de laarzen aan. Met camera, pen en papier op weg naar boeren, om met veel belangstelling hun altijd interessante verhaal te horen. En dit bij thuiskomst op te schrijven.

Beeld: Ruth van Schriek

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Melkvee is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn Instagram
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste nieuws uit de melkveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Melkvee.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Trends
  • Markt
  • Agribusiness
  • Maatschappij
Beleid
  • Politiek
  • Zuivel
Stal
  • Staltypen en inrichting
  • Automatisering
  • Melkwinning
Voer
  • Ruwvoer
  • Mengvoer en bijproducten
  • Weidegang
  • Bodem en bemesting
  • Gewas
  • Oogst
  • Voeren
Gezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Ziektepreventie
Fokkerij
  • Fokwaarden
  • Paringssystemen
  • Rassen/kruisen
  • Evenementen
Jongvee
  • Gezondheid
  • Huisvesting
  • Voeding
Mechanisatie
  • Voederwinning en bemesting
  • Voeren
  • Tractoren, shovels en verreikers
Melkvee.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Trends
      • Markt
      • Agribusiness
      • Maatschappij
    • Beleid
      • Politiek
      • Zuivel
    • Stal
      • Staltypen en inrichting
      • Automatisering
      • Melkwinning
    • Voer
      • Ruwvoer
      • Mengvoer en bijproducten
      • Weidegang
      • Bodem en bemesting
      • Gewas
      • Oogst
      • Voeren
    • Gezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Ziektepreventie
    • Fokkerij
      • Fokwaarden
      • Paringssystemen
      • Rassen/kruisen
      • Evenementen
    • Jongvee
      • Gezondheid
      • Huisvesting
      • Voeding
    • Mechanisatie
      • Voederwinning en bemesting
      • Voeren
      • Tractoren, shovels en verreikers
  • Marktcijfers
  • Video's
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Praktijk
  • Het LeerErf
Top