Melkvee.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Trends
      • Markt
      • Agribusiness
      • Maatschappij
    • Beleid

      Subcategorieën

      • Politiek
      • Zuivel
    • Stal

      Subcategorieën

      • Staltypen en inrichting
      • Automatisering
      • Melkwinning
    • Voer

      Subcategorieën

      • Ruwvoer
      • Mengvoer en bijproducten
      • Weidegang
      • Bodem en bemesting
      • Gewas
      • Oogst
      • Voeren
    • Gezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Ziektepreventie
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Fokwaarden
      • Paringssystemen
      • Rassen/kruisen
      • Evenementen
    • Jongvee

      Subcategorieën

      • Gezondheid
      • Huisvesting
      • Voeding
    • Mechanisatie

      Subcategorieën

      • Voederwinning en bemesting
      • Voeren
      • Tractoren, shovels en verreikers
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video's
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Praktijk
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieHoogleraar: AH-plusmelk niet zonder risico’s

Hoogleraar: AH-plusmelk niet zonder risico’s

Veehouders die besluiten mee te doen aan het ‘plusmelk’-concept van Albert Heijn, Doen dit niet zonder risico’s.

Dit zegt Hans van Trijp, hoogleraar Marktkunde en Consumentengedrag van Wageningen UR. De hoogleraar wijst op de extra kosten die deze veehouders moeten maken om aan het concept te leveren. „Als deze keten na drie jaar crasht, dan lijden de betrokken boeren grote schade.”

Sterk concept

Ondanks deze kanttekening is Van Trijp niet negatief over het concept. „Ik ben een groot voorstander van marktdifferentiatie. Ik vind het dan ook dapper van Albert Heijn dat ze duurzaamheid gaat belonen in de vorm van een meerprijs aan de boeren.” Hij vindt het sterk dat Albert Heijn integrale duurzaamheid nastreeft. „Duurzaamheid is zeer complex, met milieu- en welzijnskenmerken die elkaar soms in de weg zitten. Kenmerken als weidegang en CO2 combineren tot een integraal concept vind ik sterk, zowel marktkundig als voor het milieu.”

Of drie cent voor de veehouder voldoende is om de extra kosten te dekken, durft de hoogleraar niet te zeggen. „Het mooie is dat Albert Heijn de boeren een bonus betaalt voor duurzame productie. Dat is beter dan veel milieuwetgeving die leidt tot extra kosten, zonder dat de boeren een hogere prijs krijgen.”

‘Kracht ligt op de boerderij’

Van Trijp durft niet te voorspellen of het concept een succes wordt. Volgens hem moet zo’n nieuwe zuivelketen zich de komende jaren bewijzen. „Melk was altijd een bulkproduct waarbij de boer uitwisselbaar was. De meerwaarde en differentiatie werd gecreëerd in de zuivelfabriek. We hebben al biologische melk en drie-sterren-vlees waarbij aan de bron meerwaarde wordt gecreëerd. Daar borduurt de AH-plusmelk op door. Het succes moet nog blijken, maar ik denk dat daar, op de boerderij, de kracht van de Nederlandse landbouw ligt. Toch verwacht ik dat Albert Heijn ook nog veel goedkope mainstream melk blijft verkopen naast deze plusmelk.”

Lees ook: Samenwerking A-ware en AH: 3 cent extra voor de boer

Foto van Sjouke Jacobsen
Tekst: Sjouke Jacobsen

Begon na de HAS zijn loopbaan in de fokkerij en veevoedingsbranche. Sinds 2014 werkzaam voor Agrio, vanaf 2022 als freelance vakredacteur. Benut zijn praktijkervaring in de melkveehouderij voor Melkvee.nl en Vakblad Melkvee.

Tekst: Resource Wageningen UR

Beeld: Wikipedia

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Melkvee is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn Instagram
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste nieuws uit de melkveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Melkvee.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Trends
  • Markt
  • Agribusiness
  • Maatschappij
Beleid
  • Politiek
  • Zuivel
Stal
  • Staltypen en inrichting
  • Automatisering
  • Melkwinning
Voer
  • Ruwvoer
  • Mengvoer en bijproducten
  • Weidegang
  • Bodem en bemesting
  • Gewas
  • Oogst
  • Voeren
Gezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Ziektepreventie
Fokkerij
  • Fokwaarden
  • Paringssystemen
  • Rassen/kruisen
  • Evenementen
Jongvee
  • Gezondheid
  • Huisvesting
  • Voeding
Mechanisatie
  • Voederwinning en bemesting
  • Voeren
  • Tractoren, shovels en verreikers
Melkvee.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Trends
      • Markt
      • Agribusiness
      • Maatschappij
    • Beleid
      • Politiek
      • Zuivel
    • Stal
      • Staltypen en inrichting
      • Automatisering
      • Melkwinning
    • Voer
      • Ruwvoer
      • Mengvoer en bijproducten
      • Weidegang
      • Bodem en bemesting
      • Gewas
      • Oogst
      • Voeren
    • Gezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Ziektepreventie
    • Fokkerij
      • Fokwaarden
      • Paringssystemen
      • Rassen/kruisen
      • Evenementen
    • Jongvee
      • Gezondheid
      • Huisvesting
      • Voeding
    • Mechanisatie
      • Voederwinning en bemesting
      • Voeren
      • Tractoren, shovels en verreikers
  • Marktcijfers
  • Video's
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Praktijk
  • Het LeerErf
Top