Melkvee.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Trends
      • Markt
      • Agribusiness
      • Maatschappij
    • Beleid

      Subcategorieën

      • Politiek
      • Zuivel
    • Stal

      Subcategorieën

      • Staltypen en inrichting
      • Automatisering
      • Melkwinning
    • Voer

      Subcategorieën

      • Ruwvoer
      • Mengvoer en bijproducten
      • Weidegang
      • Bodem en bemesting
      • Gewas
      • Oogst
      • Voeren
    • Gezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Ziektepreventie
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Fokwaarden
      • Paringssystemen
      • Rassen/kruisen
      • Evenementen
    • Jongvee

      Subcategorieën

      • Gezondheid
      • Huisvesting
      • Voeding
    • Mechanisatie

      Subcategorieën

      • Voederwinning en bemesting
      • Voeren
      • Tractoren, shovels en verreikers
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video's
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Praktijk
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieFotoserie: Cumela: kentekenplicht (land)bouwvoertuigen

Fotoserie: Foto's: Cumela: kentekenplicht landbouwvoertuigen

Er moet een kentekenplicht komen voor landbouwvoertuigen. Daarvoor pleitte brancheorganisatie Cumela met zeven andere organisaties donderdag in de Tweede Kamer.
Donderdagmiddag 14 december stond niet het hele Malieveld vol trekkers, ook liepen de toegangswegen naar Den Haag niet vol met zwaar materieel. Achter het gebouw van de Tweede Kamer stonden slechts vier landbouwvoertuigen opgesteld.
Boeren waren vandaag in geen velden of wegen te bekennen. De brancheorganisatie wil onder meer invoering van de kentekenplicht. Individuele boeren zijn volgens een woordvoerder van Cumela, niet onverdeeld enthousiast: “We krijgen berichten van boeren die
Remco Dijkstra (VVD), Roy van Aalst (PVV) en Maurits van Martels namen met vertegenwoordigers van de SP en D66 de petitie in ontvangst. Van Mourik vindt het bizar dat zelfs een snelle elektrische fiets een nummerplaat nodig heeft, en een trekker niet.
Terwijl winterse buien vielen in Den Haag, bood Wim van Mourik namens Cumela een petitie aan, aan vijf Kamerleden die gehoor hadden gegeven aan de uitnodiging. Hij hamerde erop dat ‘het dan nu eindelijk maar eens moet gebeuren’, in navolging van ons omrin
Maurits von Martels (CDA) in gesprek met Van Mourik (links) over de invoering van de kentekenplicht die samenhangt met een verplichte periodieke apk-keuring. Von Martels vreest voor de kosten en onnodige rompslomp voor boeren.
Matthijs Sienot van D66 zóu, na het in ontvangst nemen van de petitie, graag even in de cabine zitten van een van de trekkers.
Behalve Cumela onderstrepen ook aanwezige vertegenwoordigers van onder meer Fedecom, Bouwend Nederland en Fehac het belang van het oorspronkelijke wetsvoorstel kentekening (land)bouwvoertuigen. ‘Het is vreemd dat een snelle elektrische fiets wel een kente
Donderdagmiddag 14 december stond niet het hele Malieveld vol trekkers, ook liepen de toegangswegen naar Den Haag niet vol met zwaar materieel. Achter het gebouw van de Tweede Kamer stonden slechts vier landbouwvoertuigen opgesteld.
Donderdagmiddag 14 december stond niet het hele Malieveld vol trekkers, ook liepen de toegangswegen naar Den Haag niet vol met zwaar materieel. Achter het gebouw van de Tweede Kamer stonden slechts vier landbouwvoertuigen opgesteld.
Boeren waren vandaag in geen velden of wegen te bekennen. De brancheorganisatie wil onder meer invoering van de kentekenplicht. Individuele boeren zijn volgens een woordvoerder van Cumela, niet onverdeeld enthousiast: “We krijgen berichten van boeren die
Boeren waren vandaag in geen velden of wegen te bekennen. De brancheorganisatie wil onder meer invoering van de kentekenplicht. Individuele boeren zijn volgens een woordvoerder van Cumela, niet onverdeeld enthousiast: “We krijgen berichten van boeren die ronduit heel boos zijn, anderen krijgen steeds meer begrip.” Cumela wil dat met name professionals legaal 40 km/u per uur kunnen rijden, ook dat zal niet door gemeentes en provincies worden omarmd. Vooral handhaving bij verschillende regels wordt problematisch zegt een woordvoerder van Cumela.
Remco Dijkstra (VVD), Roy van Aalst (PVV) en Maurits van Martels namen met vertegenwoordigers van de SP en D66 de petitie in ontvangst. Van Mourik vindt het bizar dat zelfs een snelle elektrische fiets een nummerplaat nodig heeft, en een trekker niet.
Remco Dijkstra (VVD), Roy van Aalst (PVV) en Maurits van Martels namen met vertegenwoordigers van de SP en D66 de petitie in ontvangst. Van Mourik vindt het bizar dat zelfs een snelle elektrische fiets een nummerplaat nodig heeft, en een trekker niet.
Terwijl winterse buien vielen in Den Haag, bood Wim van Mourik namens Cumela een petitie aan, aan vijf Kamerleden die gehoor hadden gegeven aan de uitnodiging. Hij hamerde erop dat ‘het dan nu eindelijk maar eens moet gebeuren’, in navolging van ons omrin
Terwijl winterse buien vielen in Den Haag, bood Wim van Mourik namens Cumela een petitie aan, aan vijf Kamerleden die gehoor hadden gegeven aan de uitnodiging. Hij hamerde erop dat ‘het dan nu eindelijk maar eens moet gebeuren’, in navolging van ons omringende landen.
Maurits von Martels (CDA) in gesprek met Van Mourik (links) over de invoering van de kentekenplicht die samenhangt met een verplichte periodieke apk-keuring. Von Martels vreest voor de kosten en onnodige rompslomp voor boeren.
Maurits von Martels (CDA) in gesprek met Van Mourik (links) over de invoering van de kentekenplicht die samenhangt met een verplichte periodieke apk-keuring. Von Martels vreest voor de kosten en onnodige rompslomp voor boeren.
Matthijs Sienot van D66 zóu, na het in ontvangst nemen van de petitie, graag even in de cabine zitten van een van de trekkers.
Matthijs Sienot van D66 zóu, na het in ontvangst nemen van de petitie, graag even in de cabine zitten van een van de trekkers.
Behalve Cumela onderstrepen ook aanwezige vertegenwoordigers van onder meer Fedecom, Bouwend Nederland en Fehac het belang van het oorspronkelijke wetsvoorstel kentekening (land)bouwvoertuigen. ‘Het is vreemd dat een snelle elektrische fiets wel een kente
Behalve Cumela onderstrepen ook aanwezige vertegenwoordigers van onder meer Fedecom, Bouwend Nederland en Fehac het belang van het oorspronkelijke wetsvoorstel kentekening (land)bouwvoertuigen. ‘Het is vreemd dat een snelle elektrische fiets wel een kenteken moet hebben en (land)bouwvoertuigen nog steeds niet’, stelt Cumela.

Om hun pleidooi kracht bij te zetten bood Wim van Maurik namens Cumela een petitie aan, aan vijf Kamerleden die gehoor hadden gegeven aan de uitnodiging. Hij hamerde erop dat ‘het dan nu eindelijk maar eens moet gebeuren’, in navolging van ons omringende landen. De brancheorganisatie wil onder meer invoering van de kentekenplicht. Individuele boeren zijn volgens een woordvoerder van Cumela, niet onverdeeld enthousiast: „We krijgen berichten van boeren die ronduit heel boos zijn, anderen krijgen steeds meer begrip.”

Cumela wil dat met name professionals legaal 40 km/u per uur kunnen rijden, ook dat zal niet door gemeentes en provincies worden omarmd. Vooral handhaving bij verschillende regels wordt problematisch stelt Cumela.

Foto van Ruth van Schriek
Tekst: Ruth van Schriek

Na van alles gedaan en gezien te hebben, teruggekeerd naar de Achterhoek. En bijna terug naar de boerderij waar ze opgroeide. Na jaren als eindredacteur voor de kranten en magazines van Agrio gewerkt te hebben, trok ze zelf de laarzen aan. Met camera, pen en papier op weg naar boeren, om met veel belangstelling hun altijd interessante verhaal te horen. En dit bij thuiskomst op te schrijven.

Beeld: Ruth van Schriek

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Melkvee is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn Instagram
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste nieuws uit de melkveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Melkvee.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Trends
  • Markt
  • Agribusiness
  • Maatschappij
Beleid
  • Politiek
  • Zuivel
Stal
  • Staltypen en inrichting
  • Automatisering
  • Melkwinning
Voer
  • Ruwvoer
  • Mengvoer en bijproducten
  • Weidegang
  • Bodem en bemesting
  • Gewas
  • Oogst
  • Voeren
Gezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Ziektepreventie
Fokkerij
  • Fokwaarden
  • Paringssystemen
  • Rassen/kruisen
  • Evenementen
Jongvee
  • Gezondheid
  • Huisvesting
  • Voeding
Mechanisatie
  • Voederwinning en bemesting
  • Voeren
  • Tractoren, shovels en verreikers
Melkvee.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Trends
      • Markt
      • Agribusiness
      • Maatschappij
    • Beleid
      • Politiek
      • Zuivel
    • Stal
      • Staltypen en inrichting
      • Automatisering
      • Melkwinning
    • Voer
      • Ruwvoer
      • Mengvoer en bijproducten
      • Weidegang
      • Bodem en bemesting
      • Gewas
      • Oogst
      • Voeren
    • Gezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Ziektepreventie
    • Fokkerij
      • Fokwaarden
      • Paringssystemen
      • Rassen/kruisen
      • Evenementen
    • Jongvee
      • Gezondheid
      • Huisvesting
      • Voeding
    • Mechanisatie
      • Voederwinning en bemesting
      • Voeren
      • Tractoren, shovels en verreikers
  • Marktcijfers
  • Video's
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Praktijk
  • Het LeerErf
Top