Regeringspartijen positief over nieuwe GLB

‘Dat vind ik een kwantitatief punt. Wel wil ik er over kwijt dat de huidige inkomenssteun wordt verrekend in de grondprijs. Hoe meer inkomenssteun, hoe hoger de grondprijs en de pachtprijs.’
Kwalitatief, zonder dat uit te drukken in cijfers maar in de richting die de hervormingen beogen, noemt de Groot een drietal positieve punten:
- - De koppeling met ontwikkeling van duurzame landbouw.
- - Het stimuleren van de circulaire (kringloop) landbouw.
- - Flexibiliteit in de uitvoering op doelen in plaats van regels.
De Groot is gepromoveerd op het Gemeenschappelijke Landbouw Beleid en werkte als ambtenaar mee aan de Agenda 2000 hervormingen.
D66: overeenkomstig regeerakkoord
De Groot benadrukt dat de visie die Eurocommissaris Phil Hogan gisteravond presenteerde veel overeenkomsten heeft met het Nederlandse regeerakkoord. Net als de VVD is D66 voorstander van vermindering van directe inkomenssteun en versterking van innovatie, verduurzaming en crisismaatregelen. VVD Europarlementariër Jan Huitema spreekt zelfs van een veelbelovende presentatie. ‘ De focus van nieuwe GLB ligt bij het vergroten van concurrentiekracht en bijdragen aan milieu- en klimaat ambities, terwijl tegelijkertijd het beleid wordt versimpeld en gemoderniseerd.’
Vermindering regeldruk
Ook CDA Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik spreekt van een stap in de goede richting, als lidstaten maatwerk mogen gaan leveren bij de uitvoering van het Gemeenschappelijke Landbouw Beleid. ‘Met de voorstellen om het GLB eenvoudiger en flexibeler te maken komt de Eurocommissaris tegemoet aan de veelgehoorde klacht van boeren over Europese regeldruk. De vraag is echter wel hoe we er voor gaan zorgen dat de nationale bevoegdheden die lidstaten in de toekomst krijgen, op correcte uitvoering worden gecontroleerd,’ zegt Schreijer-Pierik. Ze vraagt zich ook af of de NVWA wel voldoende is uitgerust om dergelijke extra taken op zich te nemen. De Groot: ‘In Brussel is de uitvoering van de regels teveel hoofddoel geworden , ongeacht de resultaten van die regels. Als de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van het GLB straks bij RVO en de provincies komt te liggen zullen ook zij er aan moeten wennen dat het om de doelen gaat en niet om de regels. Maar deze beleidsverandering betekent ook dat er meer eigen verantwoordelijkheid van de sector wordt gevraagd. Denk aan de afspraken die nu worden gemaakt om mestfraude te voorkomen.’
CDA: inkomenssteun blijft
Schreijer-Pierik van het CDA Europarlement is blij met het voorstel van Eurocommissaris Hogan, dat door een meerderheid van de EU lidstaatministers wordt gesteund, om het systeem van de directe betalingen voorlopig overeind te houden. ‘Een aanzienlijk deel van de Europese boeren had de crisesperiodes van de afgelopen jaren niet overleefd zonder het GLB,’ zegt de politica. Wel moet er volgens Schreijer-Pierik iets veranderen aan de verdeling van de directe betalingen: ‘Het kan niet zo zijn dat 80 procent van de directe betalingen bij slechts 20 procent van de boerenbedrijven terecht komt.’ Ze juicht het voorstel dan ook toe om een subsidieplafond vast te leggen van 60.000 tot 100.000 euro per bedrijf. Invoering van een dergelijk plafond moet volgens het Schreijer-Pierik overigens wel gepaard gaan met voldoende controle op naleving van de maatregel.

