Melkvee.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Trends
      • Markt
      • Agribusiness
      • Maatschappij
    • Beleid

      Subcategorieën

      • Politiek
      • Zuivel
    • Stal

      Subcategorieën

      • Staltypen en inrichting
      • Automatisering
      • Melkwinning
    • Voer

      Subcategorieën

      • Ruwvoer
      • Mengvoer en bijproducten
      • Weidegang
      • Bodem en bemesting
      • Gewas
      • Oogst
      • Voeren
    • Gezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Ziektepreventie
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Fokwaarden
      • Paringssystemen
      • Rassen/kruisen
      • Evenementen
    • Jongvee

      Subcategorieën

      • Gezondheid
      • Huisvesting
      • Voeding
    • Mechanisatie

      Subcategorieën

      • Voederwinning en bemesting
      • Voeren
      • Tractoren, shovels en verreikers
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video's
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Praktijk
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieMilieudefensie en boeren voeren samen actie

Milieudefensie en boeren voeren samen actie

Boeren en consumenten hebben tijdens een actie van Milieudefensie voor het hoofdkantoor van Albert Heijn in Zaandam, honderden pakken duurzame melk uitgedeeld aan het personeel van Nederlands grootste kruidenier. Milieudefensie wil dat Albert Heijn de boeren zes cent extra betaalt voor hun melk, zodat zij milieuvriendelijker kunnen werken.

Gewone melk levert te veel milieuschade op, meent Milieudefensie. Het gaat ten koste van de biodiversiteit, onder andere door het mestoverschot en de import van veevoer uit Zuid-Amerika, waarvoor in het verleden tropisch oerwoud is gekapt. Ook veroorzaakt gewone melkproductie extra uitstoot van broeikasgassen en fijnstof. Daarom wil Milieudefensie alleen nog duurzame melk in het schap, vertelt actieleider Bart van Opzeeland.

Zes cent extra

Veehouder Cock Verweij uit Weesp is een van de veehouders die meedoet aan de actie. Hij is secretaris van Netwerk Grondig. ‘Ik wil best milieuvriendelijker werken. Met zes cent extra kom ik een heel eind. AH kan als grootste supermarkt besluiten om die zes cent te betalen. Dat zou boeren en het milieu enorm vooruit helpen.’ Zes cent extra is het bedrag dat de veehouder kwijt is als hij voldoet aan de voorwaarden die Milieudefensie stelt, heeft het Centrum voor Landbouw en Milieu berekend.

Geen handel met meerkosten

Van Opzeeland bepleit een geïndexeerd systeem waarbij niet kan worden onderhandeld over de meerprijs van duurzame melk. Hij vergelijkt het met de Fair Trade principes, waarbij kleine boeren in Derde Wereld landen gegarandeerde prijzen krijgen voor producten zoals koffie, thee en cacao. ‘Waarom gelden deze regels alleen voor de Derde Wereld? Deze werkwijze moet ook in Europa en bij ons in Nederland worden toegepast’, bepleit hij.

Albert Heijn groen?

Tijdens de actie ontving het hoofd duurzaamheid van AH het melkpak met duurzaamheidseisen. Van Opzeeland: ‘Het is de wereld op zijn kop dat klanten van AH nog altijd niet-duurzame melk uit het schap kunnen trekken. Als Albert Heijn zo groen is als het beweert dan lijkt mij dit de uitgelezen kans om de daad bij het woord te voegen en alleen nog duurzame melk te gaan verkopen.’ De actie bij AH is de eerste van een estafette langs de hoofdkantoren van de zes grootste supers.

Ruim 45.000 handtekeningen

Milieudefensie heeft naast de actie van vanochtend ruim 45.000 handtekeningen opgehaald voor duurzame melk in de supermarkten. Als supermarkten alleen nog duurzame melk verkopen, kunnen boeren milieuvriendelijker gaan werken. ‘Als onze melk duurzaam wordt geproduceerd dan neemt het Nederlandse mestprobleem af, lopen koeien in de wei en krijgen ze veevoer uit Europa’, aldus Van Opzeeland.

Albert Heijn: ‘Wereldmarkt bepaalt prijs’

In een reactie zegt Albert Heijn een duurzame zuivelketen belangrijk te vinden. ‘Wat betreft de melkprijs zijn de actievoerders echter bij ons aan het verkeerde adres. Die prijs komt namelijk tot stand op de wereldmarkt, de invloed van Albert Heijn is hierop nihil. We raden Milieudefensie daarom aan om samen te werken met De Duurzame Zuivelketen waar o.a. de 13 zuivelondernemingen, LTO, CBL maar ook Natuur & Milieu, de Dierenbescherming en het Wereld Natuur Fonds zijn vertegenwoordigd en alle relevante onderwerpen worden besproken.’

Foto van Erik Colenbrander
Tekst: Erik Colenbrander

Ervaren freelance vakjournalist (52), opgeleid als ingenieur melkveehouderij en van jongs af aan gefascineerd door de boerenwereld en in het bijzonder de melkveehouderij en het weer. Met veel plezier richt ik me de laatste jaren ook op de akkerbouw, in het kader van een 'leven lang leren'.

Beeld: Jordi Huisman, Milieudefensie

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Melkvee is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn Instagram
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste nieuws uit de melkveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Melkvee.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Trends
  • Markt
  • Agribusiness
  • Maatschappij
Beleid
  • Politiek
  • Zuivel
Stal
  • Staltypen en inrichting
  • Automatisering
  • Melkwinning
Voer
  • Ruwvoer
  • Mengvoer en bijproducten
  • Weidegang
  • Bodem en bemesting
  • Gewas
  • Oogst
  • Voeren
Gezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Ziektepreventie
Fokkerij
  • Fokwaarden
  • Paringssystemen
  • Rassen/kruisen
  • Evenementen
Jongvee
  • Gezondheid
  • Huisvesting
  • Voeding
Mechanisatie
  • Voederwinning en bemesting
  • Voeren
  • Tractoren, shovels en verreikers
Melkvee.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Trends
      • Markt
      • Agribusiness
      • Maatschappij
    • Beleid
      • Politiek
      • Zuivel
    • Stal
      • Staltypen en inrichting
      • Automatisering
      • Melkwinning
    • Voer
      • Ruwvoer
      • Mengvoer en bijproducten
      • Weidegang
      • Bodem en bemesting
      • Gewas
      • Oogst
      • Voeren
    • Gezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Ziektepreventie
    • Fokkerij
      • Fokwaarden
      • Paringssystemen
      • Rassen/kruisen
      • Evenementen
    • Jongvee
      • Gezondheid
      • Huisvesting
      • Voeding
    • Mechanisatie
      • Voederwinning en bemesting
      • Voeren
      • Tractoren, shovels en verreikers
  • Marktcijfers
  • Video's
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Praktijk
  • Het LeerErf
Top