FrieslandCampina wil met leden in gesprek over toekomstvisie

Centrale thema’s in de visie zijn ‘Waarde voor ons’, ‘Zorg voor dier en natuur’ en ‘Van waarde in en voor de samenleving’.
FrieslandCampina wil met deze visie meerwaarde creëren voor de leden, nu en in de toekomst. De zuivelcoöperatie geeft aan een onderscheidende en vooruitstrevende ketenaanpak te willen bewerkstelligen, die marktgericht is, inspeelt op ontwikkelingen in de samenleving en actief bijdraagt aan de realisatie van klimaat- en milieudoelen. „Een zuivelcoöperatie waar de leden trots op zijn en waarvan de melk en zuivelproducten zowel regionaal als wereldwijd gewaardeerd worden”, zo omschrijft de coöperatie.
Verschil in individueel belang en collectief belang
Aanleiding voor het opnieuw formuleren van de ambities van de coöperatie noemt FrieslandCampina de snelle veranderingen in de markt en in de maatschappij, en de snelle groei van de melkveehouderij in Nederland na de afschaffing van de melkquotering in 2015.
„Afnemers en consumenten betrekken aspecten als duurzaamheid steeds meer in hun beslissing bij het doen van aankopen. Wij denken dat het samen opnieuw vaststellen van de uitgangspunten van de coöperatie richting geeft. We zien toenemende verschillen in de ontwikkeling van de bedrijven van de leden. Het individueel belang komt niet altijd overeen met het collectief belang. Met elkaar zullen we moeten vaststellen hoe we het collectieve belang het best kunnen dienen en tegelijkertijd ruimte kunnen bieden voor verscheidenheid en ondernemerschap”, aldus Frans Keurentjes, bestuursvoorzitter van de coöperatie.
Excelleren op kwaliteit en duurzaamheid
Onder het thema ‘Waarde voor ons’ speelt met name de discussie of de coöperatie aanbod-of marktgedreven moet zijn. Volgens het zuivelbedrijf is het streven om de maximale waarde uit de melk te halen voor het collectief van leden. Keurentjes: „De nadruk zal liggen op zuivelproducten die voor afnemers en consumenten onderscheidend zijn en zo meerwaarde kunnen bieden. Als bestuur vinden we dat de mogelijkheden in de markt leidend moeten zijn. In Nederland kunnen we excelleren op terreinen zoals kwaliteit en duurzaamheid. Dat doen we op basis van ons vakmanschap, kennis en ervaring.”
Nieuwe verdienmodellen
FrieslandCampina wil samen met de leden-melkveehouders en andere partijen onderzoeken of er nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen zijn, bijvoorbeeld op het gebied van productie van duurzame energie. „Van oudsher is de melkveehouderij een sector die al volop gebruik maakt van circulaire technieken: het op zo hoogwaardig mogelijke manier hergebruiken van grondstoffen om afvalstromen te voorkomen. Circulair denken en handelen in de zuivelketen biedt interessante perspectieven. Met sectoren buiten de melkveehouderij kunnen mogelijkheden ontstaan voor nieuwe samenwerkingsverbanden en verdienmodellen”, stelt de bestuursvoorzitter.
Zelf regie houden
Het bestuur van FrieslandCampina is van mening dat het belangrijk is zelf verantwoordelijkheid te blijven nemen en zelf regie te houden over de verdere verduurzaming in de sector. Dit om te voorkomen dat derden, zoals verschillende overheden en de politiek, via regelgeving het verduurzamen van de zuivelketen gaan afdwingen, buiten de melkveehouders om. Keurentjes:„Duurzame ontwikkeling is niet langer optioneel. Verantwoorde productie met respect voor dier en natuur is een randvoorwaarde om onze melk voor afnemers en consumenten aantrekkelijk te houden en speelt een grote rol bij het behouden en verbeteren van het maatschappelijk draagvlak voor de melkveehouderij. Hierbij is het van belang om transparant inzicht te geven in de wijze waarop we produceren.”
Een aandachtspunt noemt FrieslandCampina onder meer het toewerken naar een meer circulaire melkproductie. Hieronder valt onder meer energieneutraliteit, het effectief terugdringen van de broeikasgasuitstoot op boerderijen (om bij te dragen aan de doelstellingen van de klimaatakkoorden van Parijs), maar ook een thema als grondgebondenheid.
Productiewijze net zo belangrijk
Volgens FrieslandCampina is de wijze waarop er melk wordt geproduceerd net zo belangrijk als de melk zelf. „We streven ernaar dat de melkveehouderij en de coöperatie een gewaardeerd onderdeel zijn en blijven van de samenleving. Duurzaamheid, biodiversiteit en de omgang met dieren zijn daarbij belangrijke thema’s. Tegelijkertijd is het van belang dat organisaties en consumenten meer inzicht en begrip krijgen voor de omstandigheden waaronder boeren werken en waarom wij bepaalde keuzes maken. Verbinding is hierbij essentieel en dat vraagt om transparantie en zichtbaarheid. Daarom blijven wij ons ook inzetten voor het behoud van de koe in het Nederlandse landschap”, aldus Keurentjes.
Proces
Het bestuur en de ledenraadsleden van FrieslandCampina gaan met de leden-melkveehouders in gesprek over de nadere uitwerking van de coöperatieve visie. In de komende jaren zal die de basis vormen voor besluitvorming in de coöperatie, zo meldt het zuivelbedrijf.