‘2000 tot 3000 euro besparen op brandstof goed mogelijk’

Volgens Verhoeff zijn de maatregelen met betrekking tot dieselbesparing op te delen in drie niveaus: operationeel, tactisch en strategisch. Maatregelen op operationeel niveau zijn per direct door te voeren. Daarbij noemt de adviseur het rijgedrag. „Zo is het belangrijk om de juiste versnelling te kiezen, met een laag toerental te rijden en de trekker uit te zetten in plaats van stationair te laten draaien als je hem even niet gebruikt.”
Kneuzen niet altijd nodig
Maatregelen op tactisch niveau zijn wat Verhoeff betreft binnen één seizoen door te voeren. Een voorbeeld hiervan noemt hij het kiezen van de juiste trekker-werktuigcombinatie. „Teveel aan vermogen (pk’s) kost altijd meer brandstof dan een trekker met passend vermogen. Bij een schudder van 13 meter breed verbruikt een trekker van 130 pk maar liefst twee tot drie keer zoveel brandstof als een trekker van 75pk.”
Ook bespaar je energie door simpelweg dingen niet te doen”, stelt de adviseur. „Het gras kneuzen kost bijvoorbeeld veel energie, maar is niet altijd nodig. Door het gras te maaien, snel te schudden en vervolgens in de zon te laten drogen, kan het rendement net zo hoog zijn.”
Blokkensnijder versus voermengwagen
Als strategische maatregel noemt Verhoeff de voermethode. Bijvoorbeeld het gebruik van een blokkensnijder, als alternatief voor de voermengwagen. „Dertig procent van het dieselverbruik is toe te schrijven aan voederwinning. Maar liefst veertig procent van het verbruik zit in het voeren. De voermengwagen is grotendeels verantwoordelijk voor het hoge verbruik bij het voeren. De blokkensnijder vraagt daarentegen een stuk minder diesel.’
Volledig uitbesteden
Verhoeff maakt zich hard voor het meer inzetten van de expertise en werk van loonwerkers. „Loonwerkers zijn de voorlopers op het gebied van energiezuinig rijden en voorzien van energiezuinige en uitgebalanceerde trekkers en de juiste combinaties. Een melkveehouder moet kritisch kijken naar zijn eigen bedrijfsvoering en in overweging kunnen nemen om de voederwinning en het voeren zoveel mogelijk uit te besteden aan een loonwerker. Voor het dieselverbruik is dat zeker aan te bevelen.
Klik hier voor een overzicht met extra tips om brandstof te besparen.