Nabetaling eerste halfjaar 2016 FrieslandCampina 1,17 cent

De zogenaamde pro forma melkprijs daalde naar 30,24 euro per 100 kilo melk en de netto-omzet nam af met 2,2 procent tot 5.522 miljoen euro. Valuta-effecten hadden per saldo een negatief effect van 87 miljoen euro (1,5 procent) op de netto-omzet .
Extra melk verliesgevend
De daling van de omzet als gevolg van lagere verkoopprijzen werd grotendeels gecompenseerd door een hoger volume. De melkaanvoer geproduceerd door leden-melkveehouders steeg met 583 miljoen kilo (11,9 procent). Deze snelle stijging van het volume veroorzaakte verliesgevende afzet van basiszuivelproducten (melkpoeder, foliekaas en boter). Ook de directe verkopen van boerderijmelk op de spotmarkt waren verliesgevend. Bovendien staan de volumes en het resultaat in Afrika onder druk door lage olieprijzen en politieke instabiliteit. De resultaten in Zuid-Oost Azie en China zijn daarentegen aanhoudend positief. Het volume groeit. Dit geldt ook voor de business group FrieslandCampina Ingredients.
Bijzonder halfjaar
Roelof Joosten, CEO van Koninklijke FrieslandCampina N.V.: “We hebben een bijzonder eerste halfjaar achter de rug. FrieslandCampina doet het goed in Azië en met ingrediënten en realiseert een mooie volumegroei met toegevoegde waardeproducten van 2,3 procent. We hebben wel door de toename van de melkproductie aanzienlijk meer melk moeten verwerken tot basiszuivelproducten die we in de markt alleen met verlies konden afzetten. Dat zie je terug in de daling met 17 procent van zowel de winst als de melkprijs voor de leden-melkveehouders.”