Telefonisch noodsignaal na te lang niet herkauwen

Veehouders kunnen vanaf nu een noodsignaal ontvangen op hun mobiele telefoon wanneer een koe tijdens de periode rondom afkalven langdurig geen herkauwactiviteit vertoont. Het gaat om een directe ‘call to action’, niet om een ‘gewone attentie’ zoals bijvoorbeel een verminderd aantal stappen die een koe op een dag zet.
Het nieuwe waarschuwingsinstrument maakt deel uit van Lely’s mobiele managementprogramma T4C InHerd. Het combineert informatie over de verwachte kalfdatum met herkauwactiviteit.
Stan Boons, supportmedewerker van Lely, legt uit dat het bij veel verschillende attenties vanuit de melkrobot, niet altijd nodig is om direct te handelen. Voor de enige uitzondering ontwikkelde het bedrijf een speciale melding.
„Normaal hoeft een boer geen acute melding te ontvangen. Maar wanneer een koe stopt met herkauwen in de meest cruciale periode van 10 dagen voor tot en met vijf dagen na afkalven, is er serieus iets met haar aan de hand. Dan moet een boer direct reageren.”
Tekst: Monica van der Hall
Beeld: Agrio archief