Duitse consumenten betwijfelen welzijn melkkoe

Naast scepsis over het dierwelzijn, kan ook een groei in productie voor de wereldmarkt niet rekenen op enthousiasme van de oosterburen. Ruim 60 procent gelooft niet dat Duitsland kan concurreren met landen als de Verenigde Staten of Nieuw-Zeeland. Op de stelling dat de Duitse zuivelketen zich voortaan weer moet concentreren op de binnenlandse markt in plaats van export, stemde 56 procent voor.
Duitse boerenorganisatie
De conclusies uit de enquête komt de Duitse boerenorganisatie DBV goed van pas. Zij pleit net als de Nederlandse NMV voor meer bescherming van de interne markt. De DBV wil dat de zuivelsector zich meer inzet voor de eigen productieketen en de bescherming van de veehouder. Om het imago van de sector te verbeteren en meer aandacht te vestigen op de belangen van de boeren, is de DBV een initiatief gestart met verschillende Duitse zuivelondernemingen. Met een reclamecampagne genaamd, ‘Dialog Milch’, worden consumenten geïnformeerd over de melkveesector.
Tekst: Monica van der Hall
Beeld: Agrio archief