Weidemelklogo ook voor zuivel vanuit het buitenland

Hiermee geeft de stichting invulling aan de wens van deelnemende supermarkten om de productie-eisen voor weidezuivel uit andere landen, op dezelfde manier te borgen als Nederlandse weidezuivel. Het gebruik van het Weidemelklogo door marktpartijen blijft gekoppeld aan het toepassen van het borgingssysteem van de Stichting.
Eenduidige communicatie
In andere West-Europese landen is weidegang van koeien in toenemende mate ook een belangrijk maatschappelijk thema. Inmiddels introduceerde Duitsland al weidemelk op de markt. In het kader van het stimuleren van weidegang van koeien, vindt de stichting het belangrijk dat er eenduidig over weidegang van koeien en weidezuivel-producten wordt gecommuniceerd en dat het weidemelklogo de consument en maatschappelijke organisaties dezelfde garanties biedt.
In 2007 introduceerde FrieslandCampina het Weidemelklogo, om weidegang van koeien in Nederland te stimuleren en de producten gemaakt van weidemelk herkenbaar te maken voor de handel en de consument.
Ook huismerk met logo
Zuivel met het weidemelklogo is gemaakt van melk van koeien die jaarlijks ten minste 120 dagen, minimaal 6 uur per dag in de wei lopen. In 2012 is het logo overgedragen aan Stichting Weidegang. Sindsdien kunnen ook andere zuivelondernemingen en supermarkten voor hun huismerk gebruik maken van het weidemelklogo. Hiervoor wordt de productie van weidezuivel onafhankelijk geborgd.

Tekst: Sjouke Jacobsen
Begon na de HAS zijn loopbaan in de fokkerij en veevoedingsbranche. Sinds 2014 werkzaam voor Agrio, vanaf 2022 als freelance vakredacteur. Benut zijn praktijkervaring in de melkveehouderij voor Melkvee.nl en Vakblad Melkvee.
Tekst: Stichting Weidegang
Beeld: Ellen Meinen