Melkvee.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Trends
      • Markt
      • Agribusiness
      • Maatschappij
    • Beleid

      Subcategorieën

      • Politiek
      • Zuivel
    • Stal

      Subcategorieën

      • Staltypen en inrichting
      • Automatisering
      • Melkwinning
    • Voer

      Subcategorieën

      • Ruwvoer
      • Mengvoer en bijproducten
      • Weidegang
      • Bodem en bemesting
      • Gewas
      • Oogst
      • Voeren
    • Gezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Ziektepreventie
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Fokwaarden
      • Paringssystemen
      • Rassen/kruisen
      • Evenementen
    • Jongvee

      Subcategorieën

      • Gezondheid
      • Huisvesting
      • Voeding
    • Mechanisatie

      Subcategorieën

      • Voederwinning en bemesting
      • Voeren
      • Tractoren, shovels en verreikers
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video's
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Praktijk
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieWakkerDier: 'Acties tegen zuivelsector nog maar net begonnen'

WakkerDier: 'Acties tegen zuivelsector nog maar net begonnen'

De recent gestarte anti-stalmelkreclame van WakkerDier is nog maar het begin van haar aanval op de zuivelsector. Dat liet de organisatie donderdag weten tijdens een zitting van de Reclame Code Commissie in Amsterdam.

Verschillende partijen uit de zuivelsector en Wakker Dier kwamen samen op de bijeenkomst van de Reclame Code Commissie, waar de stalmelk campagne van de protestactie ter discussie stond. De zitting was aangevraagd door een melkveehouderster uit Friesland. Ze voelt zich benadeeld door de campagne van WakkerDier die onder melktijd te horen was op de radio. De melkveehoudster: „Logisch dat de weilanden leeg zijn op het moment dat wij de koeien melken.”

Protest

Stichting WakkerDier wil met de campagne voorkomen dat de Nederlandse melkveesector ‘nog verder intensiveert door prijsdruk en schaalvergroting’. Directeur Arthur Wiltink zegt dat de protestorganisatie zich vooral richt op zuivel A-merken. „Politiek is lastig aan te vallen. We krikken liever de onderkant van de sector op, door bedrijven aan te vallen. Zij schakelen sneller en wij dringen erop aan dat de kaasmakers hun eigen verantwoordelijkheid nemen, door alleen kaas van weidemelk te maken.”

Radiocampagne stalmelk

WakkerDier richt haar pijlen als eerste op de merken Maaslander en Old Amsterdam van producent Westland. In haar radiocampagne vraagt wakker dier de luisteraar of hem of haar de lege weilanden is opgevallen. Conclusie van de organisatie is dat steeds meer dieren altijd op stal staan en dat de stalmelk wordt gebruikt in met name de A-merk kazen van Westland. WakkerDier zegt dat een groot deel van de consumenten producten van melk ‘vervuild’ met stalmelk niet accepteren.

Kaasproducent Westland geeft tijdens de zitting van de Reclame Code Commissie aan dat WakkerDier een vertekend beeld weergeeft. De zuivelverwerker krijgt ‘gemengde melk’ binnen, zowel van bedrijven met weidegang 80 procent en de overige 20 procent is afkomstig van melkveehouders die koeien op stal houden. Westland woordvoerder: Wakker dier wekt de indruk dat op stal staan slecht is voor het dierwelzijn. Het tegendeel is waar, boeren hebben veel aandacht voor koecomfort en dierwelzijn. Stallen worden gebouwd volgens strenge dierwelzijnseisen en vormen een perfect klimaat voor de dieren.

Westland heeft berekend dat bedrijven met weidegangpremie de koeien slechts 8 procent van de tijd per jaar weiden. De rest van het jaar staan de dieren ook op stal. De voorzitter van de commissie – wonend in een buitengebied – geeft aan dat met de 30 graden die het buiten is, het aannemelijk is dat koeien liever in een koele stal staan.

Convenant Weidegang

Westland vindt dat inbreuk wordt gemaakt op haar merken. Andere merken worden in de radiocommercial niet genoemd. WakkerDier geeft aan dat de reclamespot te kort is om een volledige boodschap te verspreiden, maar dat zij verwijzen naar de website waar een volledige lijst met kaasmerken staat en haar afkomst – uit de stal of van de weide. De kaasproducent is het niet eens met de ‘foute’ bestempeling van de protestorganisatie. „We zijn aangesloten bij de Convenant Weidegang, ter ondersteuning en stimulering van weidegang. Daar zijn zelfs de Dierenbescherming en verschillende natuurorganisaties in betrokken. Dus ook wij werken aan weidegang.”

Prijs

WakkerDier benadrukt dat het produceren van stalmelk goedkoper is voor zowel de boer als de zuivelverwerker. Westland weerlegt dat argument: „Als we goedkope melk zouden willen en weidegang ons niet interesseerde, zouden we wel melk uit Duitsland gebruiken. We kiezen juist voor Nederlands geproduceerde melk omdat het de beste kwaliteit heeft.”

Alle zuivel van weidemelk

Op de radio volgt nu een andere radiospot. Die van Maaslander en Old Amsterdam gaat nu over in Leerdammer. WakkerDier pakt één voor één alle A-merken aan die niet volledig bestaan uit weidemelk. Daarna volgen de goedkopere en huismerkkazen. Anne Hilhorst, beleid en campagne medewerker van WakkerDier: „Uiteindelijk moet alle zuivel in Nederland van weidemelk afkomstig zijn.”

Uitkomst

Pas over enkele weken doet de Reclame Code Commissie uitspraak over de uitingen tegen zuivelmerken. Belangrijke onbeantwoorde vraag van de voorzitter van de Reclame Code Commissie is of de lege weiden ook daadwerkelijk een feit zijn. Is het zo dat de 3 x 40 koppels zijn vervangen door een 1 x 120 koppel en de weiden daardoor niet leger zijn maar slechts centraler beweidt?

Om die vraag te beantwoorden nodigde de melkveehoudster de commissieleden en WakkerDier-medewerkers uit op haar bedrijf om daar de praktijk te zien. De genodigden zijn nog niet op de uitnodiging ingegaan.

Tekst: Monica van der Hall

Beeld: Monica van der Hall

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Melkvee is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn Instagram
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste nieuws uit de melkveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Melkvee.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Trends
  • Markt
  • Agribusiness
  • Maatschappij
Beleid
  • Politiek
  • Zuivel
Stal
  • Staltypen en inrichting
  • Automatisering
  • Melkwinning
Voer
  • Ruwvoer
  • Mengvoer en bijproducten
  • Weidegang
  • Bodem en bemesting
  • Gewas
  • Oogst
  • Voeren
Gezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Ziektepreventie
Fokkerij
  • Fokwaarden
  • Paringssystemen
  • Rassen/kruisen
  • Evenementen
Jongvee
  • Gezondheid
  • Huisvesting
  • Voeding
Mechanisatie
  • Voederwinning en bemesting
  • Voeren
  • Tractoren, shovels en verreikers
Melkvee.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Trends
      • Markt
      • Agribusiness
      • Maatschappij
    • Beleid
      • Politiek
      • Zuivel
    • Stal
      • Staltypen en inrichting
      • Automatisering
      • Melkwinning
    • Voer
      • Ruwvoer
      • Mengvoer en bijproducten
      • Weidegang
      • Bodem en bemesting
      • Gewas
      • Oogst
      • Voeren
    • Gezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Ziektepreventie
    • Fokkerij
      • Fokwaarden
      • Paringssystemen
      • Rassen/kruisen
      • Evenementen
    • Jongvee
      • Gezondheid
      • Huisvesting
      • Voeding
    • Mechanisatie
      • Voederwinning en bemesting
      • Voeren
      • Tractoren, shovels en verreikers
  • Marktcijfers
  • Video's
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Praktijk
  • Het LeerErf
Top