Danone integreert Nutricia, Alpro en Danone Zuivel

Voorheen was Danone opgedeeld in de divisies zuivel (Danone), babyvoeding (Nutricia) en plantaardige alternatieven (Alpro). Onder de nieuwe topman wordt ervoor gekozen om de verschillende merken per land meer centraal aan te sturen, vanuit één organisatie, zo meldt Danone. Dat moet de bedrijfsorganisatie slagvaardiger maken. Tegenover Foodpersonality zegt retaildirecteur Frank den Haan: „Schaalgrootte is geen doel op zich. Maar we kunnen hiermee sneller acteren en meer impact maken op consument en shopper.”
Ontschotten
Danone is bezig om de schotten tussen zuivel en plantaardige alternatieven weg te halen. De samenvoeging van de verschillende onderdelen moet daarin bijdragen. Zo heeft Nutricia net een nieuwe opvolgmelk geïntroduceerd, Nutrilon Melk & Plantaardig, waarbij dierlijke zuivel wordt gecombineerd met plantaardige ingrediënten.
Het France Danone is ‘s werelds derde zuivelbedrijf, na Lactalis en Nestlé, met een omzet van circa 17,7 miljard euro. Danone is sinds 2007 eigenaar van Nutricia, een zuivelbedrijf dat gespecialiseerd is in kindervoeding en medische voeding. In 2019 opende Danone een gloednieuwe Nutricia-fabriek in Cuijk, als antwoord op de wereldwijd groeiende vraag naar babyvoeding.
Met Alpro, producent van plantaardige soja- en amandeldrinks, is Danone marktleider op het gebied van plantaardige alternatieven voor zuivel. Het van oorsprong Belgische Alpro kwam in 2016 in handen van Danone, nadat dat moederbedrijf WhiteWave Foods overnam.
Beeld: Susan Rexwinkel