Melkvee.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Trends
      • Markt
      • Agribusiness
      • Maatschappij
    • Beleid

      Subcategorieën

      • Politiek
      • Zuivel
    • Stal

      Subcategorieën

      • Staltypen en inrichting
      • Automatisering
      • Melkwinning
    • Voer

      Subcategorieën

      • Ruwvoer
      • Mengvoer en bijproducten
      • Weidegang
      • Bodem en bemesting
      • Gewas
      • Oogst
      • Voeren
    • Gezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Ziektepreventie
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Fokwaarden
      • Paringssystemen
      • Rassen/kruisen
      • Evenementen
    • Jongvee

      Subcategorieën

      • Gezondheid
      • Huisvesting
      • Voeding
    • Mechanisatie

      Subcategorieën

      • Voederwinning en bemesting
      • Voeren
      • Tractoren, shovels en verreikers
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video's
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Praktijk
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieGeen keuring voor bestaande trekkers

Geen keuring voor bestaande trekkers

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu heeft het aantal landbouwvoertuigen, die vallen onder de kentekenplicht, de helft te laag ingeschat. Om te voorkomen dat de kosten voor de sector nog hoger uitvallen, wil de minister de regeling vereenvoudigen. Zo hoeven bestaande voertuigen niet gekeurd te worden.

Dat betekent dat zowel de inschrijving als de tenaamstelling relatief eenvoudig digitaal kan plaatsvinden. Bovendien hoeven oudere voertuigen niet voorzien te worden van kentekenverlichting.

450 euro per bedrijf

Schultz van Haegen vindt ook dat één kenteken aan de achterzijde van het voertuig volstaat. Al deze maatregelen samen brengen volgens haar de uitvoeringskosten terug van 48 miljoen naar 31,5 miljoen euro. Per landbouwbedrijf komt dat uit op ongeveer 450 euro.

LTO Nederland blijft kritisch over de invoering van het verplichte kenteken. „Wij blijven tegenstander van een verplicht kenteken voor trekkers en landbouwvoertuigen”, zegt LTO-bestuurder Herman van Ham. „LTO voelt zich ervoor verantwoordelijk dat de kentekening zo weinig mogelijk negatieve gevolgen voor de ondernemers heeft. Daarom moeten we in gesprek blijven met het ministerie”, geeft de LTO-bestuurder aan.

Aanbevelingen

Hij wijst op de aanbevelingen die samen met Cumela en Fedecom aan de minister zijn voorgelegd. „De kentekening mag alleen gelden voor nieuw op de weg te verschijnen voertuigen. De uitvoeringskosten moeten zo laag mogelijk blijven. En het moet gepaard gaan met verhoging van de maximumsnelheid tot 40 kilometer per uur en toegang tot wegen waar trekkers nu niet mogen rijden.”

Het zijn volgens Van Ham voorwaarden om toch enig draagvlak bij de praktijk te verwerven. „Ik roep de politiek op om daar serieus rekening mee te houden.”

Foto van Sjouke Jacobsen
Tekst: Sjouke Jacobsen

Begon na de HAS zijn loopbaan in de fokkerij en veevoedingsbranche. Sinds 2014 werkzaam voor Agrio, vanaf 2022 als freelance vakredacteur. Benut zijn praktijkervaring in de melkveehouderij voor Melkvee.nl en Vakblad Melkvee.

Beeld: Trekkerweb

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Melkvee is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn Instagram
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste nieuws uit de melkveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Melkvee.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Trends
  • Markt
  • Agribusiness
  • Maatschappij
Beleid
  • Politiek
  • Zuivel
Stal
  • Staltypen en inrichting
  • Automatisering
  • Melkwinning
Voer
  • Ruwvoer
  • Mengvoer en bijproducten
  • Weidegang
  • Bodem en bemesting
  • Gewas
  • Oogst
  • Voeren
Gezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Ziektepreventie
Fokkerij
  • Fokwaarden
  • Paringssystemen
  • Rassen/kruisen
  • Evenementen
Jongvee
  • Gezondheid
  • Huisvesting
  • Voeding
Mechanisatie
  • Voederwinning en bemesting
  • Voeren
  • Tractoren, shovels en verreikers
Melkvee.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Trends
      • Markt
      • Agribusiness
      • Maatschappij
    • Beleid
      • Politiek
      • Zuivel
    • Stal
      • Staltypen en inrichting
      • Automatisering
      • Melkwinning
    • Voer
      • Ruwvoer
      • Mengvoer en bijproducten
      • Weidegang
      • Bodem en bemesting
      • Gewas
      • Oogst
      • Voeren
    • Gezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Ziektepreventie
    • Fokkerij
      • Fokwaarden
      • Paringssystemen
      • Rassen/kruisen
      • Evenementen
    • Jongvee
      • Gezondheid
      • Huisvesting
      • Voeding
    • Mechanisatie
      • Voederwinning en bemesting
      • Voeren
      • Tractoren, shovels en verreikers
  • Marktcijfers
  • Video's
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Praktijk
  • Het LeerErf
Top