Geen keuring voor bestaande trekkers

Dat betekent dat zowel de inschrijving als de tenaamstelling relatief eenvoudig digitaal kan plaatsvinden. Bovendien hoeven oudere voertuigen niet voorzien te worden van kentekenverlichting.
450 euro per bedrijf
Schultz van Haegen vindt ook dat één kenteken aan de achterzijde van het voertuig volstaat. Al deze maatregelen samen brengen volgens haar de uitvoeringskosten terug van 48 miljoen naar 31,5 miljoen euro. Per landbouwbedrijf komt dat uit op ongeveer 450 euro.
LTO Nederland blijft kritisch over de invoering van het verplichte kenteken. „Wij blijven tegenstander van een verplicht kenteken voor trekkers en landbouwvoertuigen”, zegt LTO-bestuurder Herman van Ham. „LTO voelt zich ervoor verantwoordelijk dat de kentekening zo weinig mogelijk negatieve gevolgen voor de ondernemers heeft. Daarom moeten we in gesprek blijven met het ministerie”, geeft de LTO-bestuurder aan.
Aanbevelingen
Hij wijst op de aanbevelingen die samen met Cumela en Fedecom aan de minister zijn voorgelegd. „De kentekening mag alleen gelden voor nieuw op de weg te verschijnen voertuigen. De uitvoeringskosten moeten zo laag mogelijk blijven. En het moet gepaard gaan met verhoging van de maximumsnelheid tot 40 kilometer per uur en toegang tot wegen waar trekkers nu niet mogen rijden.”
Het zijn volgens Van Ham voorwaarden om toch enig draagvlak bij de praktijk te verwerven. „Ik roep de politiek op om daar serieus rekening mee te houden.”