‘293.511 EU-burgers willen koe beschermen'

Dat meldt de internationale dierenwelzijnsorganisatie WSPA. De namen van de ondertekenaars zijn vereeuwigd in een kunstwerk (zie foto) dat onlangs werd aangeboden aan vertegenwoordigers van de Europese Commissie.
Europese Richtlijn
Het doel van de gemeenschappelijke campagne is dat er Europese standaarden worden gemaakt voor het welzijn van de 23 miljoen melkkoeien, van wie er naar schatting tien miljoen kampen met kwesties als te krappe behuizing, een slecht dieet, gezondheidsproblemen en onvoldoende zorg, aldus de WSPA.
Om deze problemen aan te pakken is een Europese richtlijn, specifiek voor de bescherming van melkkoeien, van groot belang. Zo’n richtlijn zorgt er bovendien voor dat er een gelijk speelveld komt voor alle melkveehouders in de EU-landen en de competitie dus niet over de rug van de dieren wordt uitgevoerd, stelt de WSPA.
Campagne gaat door
De campagne heeft ruim een jaar gelopen en heeft via onder meer social media, straatactiviteiten, emails en de ijswinkels van Ben & Jerry’s het Europese publiek bereikt.
De handtekeningen werden mede door Ruud Tombrock, directeur WSPA Europa, aangeboden aan hoge vertegenwoordigers van de Europese Commissie. Tombrock: „Met deze overhandiging hebben we het onderwerp duidelijk op de Brusselse agenda gezet, maar daarmee zijn we er nog niet. We zullen vasthoudend moeten zijn om het ook op die agenda te houden.”
Hoewel de gezamenlijke campagne met de aanbieding van de 293.511 handtekeningen nu is afgesloten, worden de melkkoeien niet aan hun lot overgelaten, zegt de WSPA.
'Binnenvrije melk'
Zowel op Nederlands als op Europees niveau gaat de organisatie door met campagne voeren, vooral met het oog op het wegvallen van de melkquotering in 2015. Dan liggen schaalvergroting en daaraan gepaard minder weidegang in het verschiet. Die ontwikkeling moet absoluut gekeerd worden, vindt de WSPA. De organisatie pleit voor ‘binnenvrije’ melk.
Beeld: WSPA