NMV ontstemd over actie Plus

Volgens de NMV heeft Plus kennelijk niets geleerd van de commotie die vorig jaar ontstond rondom Albert Heijn en Jumbo, nadat deze supermarkten besloten om hun leveranciers eenzijdig kortingen op te leggen. Uiteindelijk worden dergelijke kortingen verhaald op de voedselproducenten, aldus de NMV.
Brief
Plus heeft in een brief aan haar leveranciers geschreven dat het bedrijf door ‘de huidige marktontwikkeling’ – de door Albert Heijn ingezette supermarktoorlog - minder winst maakt op A-merken. Plus ziet zich daarom genoodzaakt het margeverlies bij de leveranciers in rekening te brengen, zo meldde NOS Nieuws maandag. De NMV wijst erop dat Plus hiermee uiteindelijk, net als Albert Heijn en Jumbo vorig jaar, de rekening bij de boer neerlegt. Plus haalt hiermee volgens de NMV haar imago van ‘mvo-supermarkt’ in een keer onderuit.
Niet duurzaam
De NMV begrijpt niets van de handelwijze van Plus. Een week geleden ondertekende Plus nog de Gedragscode Handelspraktijken in Brussel, die juist machtsmisbruik door partijen in de handelsketen moet tegengaan.
Ongeloofwaardig
De supermarkt timmert daarbij al jaren aan haar imago van ‘maatschappelijk verantwoorde onderneming’, onder meer door prominent en meer dan gemiddeld Fairtradeproducten in de schappen te leggen. Ook voor het eigen merk Gijs wordt het beeld van een positieve relatie van Plus met boeren/voedselproducenten promotioneel ingezet. Door nu leveranciers eenzijdig een korting op te leggen gaat Plus volledig voorbij aan de gevolgen hiervan voor diezelfde producenten, en maakt Plus zichzelf volgens de NMV ongeloofwaardig.
Marktmacht ongelijk verdeeld
De NMV wijst er ook op dat de rendementen van Nederlandse voedselproducenten in de meeste sectoren al zeker tien jaar structureel rond de nul procent liggen. Volgens de NMV is dit het gevolg van ongelijke marktmachtverdeling in de verticale keten. Zolang aan deze situatie niets verandert, zal de rekening van een actie zoals deze van Plus uiteindelijk bij boeren terechtkomen, aldus de melkveehoudersvakbond. „Dat is niet duurzaam, niet fair, noch maatschappelijk verantwoord." De NMV roept Plus op de maatregel zo snel mogelijk weer in te trekken, en A-merkproducenten om niet op de eis van Plus in te gaan.