Melkvee.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Trends
      • Markt
      • Agribusiness
      • Maatschappij
    • Beleid

      Subcategorieën

      • Politiek
      • Zuivel
    • Stal

      Subcategorieën

      • Staltypen en inrichting
      • Automatisering
      • Melkwinning
    • Voer

      Subcategorieën

      • Ruwvoer
      • Mengvoer en bijproducten
      • Weidegang
      • Bodem en bemesting
      • Gewas
      • Oogst
      • Voeren
    • Gezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Ziektepreventie
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Fokwaarden
      • Paringssystemen
      • Rassen/kruisen
      • Evenementen
    • Jongvee

      Subcategorieën

      • Gezondheid
      • Huisvesting
      • Voeding
    • Mechanisatie

      Subcategorieën

      • Voederwinning en bemesting
      • Voeren
      • Tractoren, shovels en verreikers
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video's
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Praktijk
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsMechanisatieBrandstofbesparing trekker tot 40 procent

Brandstofbesparing trekker tot 40 procent

Uit de eerste resultaten van het praktijknetwerk 'Het nieuwe rijden in de veehouderij' blijkt dat er een brandstofbesparing mogelijk is tot wel 40 procent. De kunst is trekker en werkzaamheden efficiënt bij elkaar uit te kiezen. Dat meldt het Netwerk Verantwoorde Veehouderij.


Binnen dit praktijknetwerk zijn boeren op zoek naar mogelijkheden om brandstof te besparen om zo de als maar stijgende kostenpost voor brandstof een halt toe te roepen.

Oude trekkers

Veel mensen beweren dat de trekkers van vroeger zuiniger waren dan de trekkers van nu. Uit onderzoek van het netwerk blijkt dat nieuwe trekkers in vergelijking met oude trekkers met hetzelfde vermogen 10 procent zuiniger met hun brandstof omgaan. Dit klopt dus niet met het beeld dat veel mensen hebben.

Volledig belast

Een trekker is in verhouding het zuinigst wanneer deze volledig word belast. Uit onderzoek blijkt dat wanneer men werkzaamheden heeft waar bijvoorbeeld 100 pk vermogen voor wordt gevraagd en hiervoor een trekker gebruikt wordt die maximaal 110 pk kan leveren, dit tot wel 30 procent zuiniger is dan wanneer men een trekker gebruikt van 150 pk. Dit komt doordat de trekker van 110 pk bijna volledig word belast en hierdoor in verhouding efficiënter met zijn brandstof omgaat dan de (niet volledig belaste) trekker van 150 pk. Door de juiste trekker voor de juiste werkzaamheid te zetten kan men al 30% besparen.

Boost

Het gebruiken van een “boost” heeft ook gevolgen voor het brandstofverbruik. In verhouding blijft de trekker even zuinig. Maar wanneer de bewerking zonder boost kan, is het interessanter om deze dus niet te gebruiken, omdat boost altijd extra brandstof vraagt. Het extra vermogen kost in verhouding geen extra brandstof. Ofwel de gram brandstof per kWh blijven gelijk.


Wanneer er goed met de machines word omgegaan en agrariërs deze dingen toepassen is bijna 40 procent brandstof te besparen. Komende tijd gaat het netwerk onderzoeken hoe deze besparing in de praktijk te realiseren is.

Foto van Erik Colenbrander
Tekst: Erik Colenbrander

Ervaren freelance vakjournalist (52), opgeleid als ingenieur melkveehouderij en van jongs af aan gefascineerd door de boerenwereld en in het bijzonder de melkveehouderij en het weer. Met veel plezier richt ik me de laatste jaren ook op de akkerbouw, in het kader van een 'leven lang leren'.

Tekst: Netwerk Verantwoorde Veehouderij

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Melkvee is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn Instagram
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste nieuws uit de melkveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Melkvee.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Trends
  • Markt
  • Agribusiness
  • Maatschappij
Beleid
  • Politiek
  • Zuivel
Stal
  • Staltypen en inrichting
  • Automatisering
  • Melkwinning
Voer
  • Ruwvoer
  • Mengvoer en bijproducten
  • Weidegang
  • Bodem en bemesting
  • Gewas
  • Oogst
  • Voeren
Gezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Ziektepreventie
Fokkerij
  • Fokwaarden
  • Paringssystemen
  • Rassen/kruisen
  • Evenementen
Jongvee
  • Gezondheid
  • Huisvesting
  • Voeding
Mechanisatie
  • Voederwinning en bemesting
  • Voeren
  • Tractoren, shovels en verreikers
Melkvee.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Trends
      • Markt
      • Agribusiness
      • Maatschappij
    • Beleid
      • Politiek
      • Zuivel
    • Stal
      • Staltypen en inrichting
      • Automatisering
      • Melkwinning
    • Voer
      • Ruwvoer
      • Mengvoer en bijproducten
      • Weidegang
      • Bodem en bemesting
      • Gewas
      • Oogst
      • Voeren
    • Gezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Ziektepreventie
    • Fokkerij
      • Fokwaarden
      • Paringssystemen
      • Rassen/kruisen
      • Evenementen
    • Jongvee
      • Gezondheid
      • Huisvesting
      • Voeding
    • Mechanisatie
      • Voederwinning en bemesting
      • Voeren
      • Tractoren, shovels en verreikers
  • Marktcijfers
  • Video's
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Praktijk
  • Het LeerErf
Top