Groei voor Arla in 2020, nabetaling €1,75

De totale omzet van Arla Group steeg naar 10,6 miljard euro (tegenover 10,5 miljard euro in 2019 en 10,4 miljard euro in 2018). Het verkoopvolume van Arla Foods’ merkproducten groeide in 2020 met 7,7 procent ten opzichte van 5,1 procent in 2019.
De omzet van het merk Arla groeide in 2020 met 23,3 procent ten opzichte van 2019. Arla biologisch kende in 2020 een omzetgroei van 17,8 procent. De introductie van de één kilo verpakking van Arla skyr droeg onder andere bij aan een omzetgroei van 44,7 procent van het merk. Ook de Melkunie concepten Protein en Breaker kenden een omzetgroei, waardoor de omzet van het totale merk Melkunie (waaronder ook dagverse melk) met 4 procent toenam. Het merk Starbucks groeide met 38,4 procent.
Arla behaalde over 2020 een winst 340 miljoen euro. In 2019 lag de winst op 315 miljoen euro. Leden-melkveehouders kunnen een nabetaling op de melkprijs tegemoet zien van 1,75 euro per 100 kilo melk. Dit is 0,32 euro meer dan in 2019.
Ook in 2021 goede resultaten verwacht
Ondanks de voortdurende coronacrisis verwacht Arla dat ook in 2021 goede resultaten te kunnen boeken. Dit jaar zet het zuivelbedrijf in Nederland extra in op de groei van e-commerce door optimalisatie van online zichtbaarheid en beschikbaarheid. Daarnaast focust het bedrijf op de verdere groei van biologische zuivel en op verduurzaming door de hele keten. De verwachte groepsomzet van Arla Foods ligt tussen de 10,3 en 10,6 miljard euro in 2021.