Melkvee.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Trends
      • Markt
      • Agribusiness
      • Maatschappij
    • Beleid

      Subcategorieën

      • Politiek
      • Zuivel
    • Stal

      Subcategorieën

      • Staltypen en inrichting
      • Automatisering
      • Melkwinning
    • Voer

      Subcategorieën

      • Ruwvoer
      • Mengvoer en bijproducten
      • Weidegang
      • Bodem en bemesting
      • Gewas
      • Oogst
      • Voeren
    • Gezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Ziektepreventie
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Fokwaarden
      • Paringssystemen
      • Rassen/kruisen
      • Evenementen
    • Jongvee

      Subcategorieën

      • Gezondheid
      • Huisvesting
      • Voeding
    • Mechanisatie

      Subcategorieën

      • Voederwinning en bemesting
      • Voeren
      • Tractoren, shovels en verreikers
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video's
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Praktijk
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsMechanisatieFliegl opraap-snij-laadcombinatie verkoopklaar

Fliegl opraap-snij-laadcombinatie verkoopklaar

Fliegl verbaasde in 2017 op de Agritechnica met de Büffel, een mix van, én alternatief voor, opraapwagen en hakselaar. Na de beurs werd het stil, maar nu staat de machine in de verkooplijsten. Er is interesse, maar er zijn in Nederland nog geen koopknopen doorgehakt. „Het concept vraagt een andere manier van denken.”

De Büffel is een eigen ontwikkeling van Fliegl. De fabrikant zag en ziet markt voor het alternatief van een grote hakselaar, geeft Jan Meerkerk van importeur Ludo Pauwels aan. „Wij mikken op grote veehouderijbedrijven of samenwerkingen, en loonwerkers die in het najaar naast de mais nog gras te hakselen hebben.” De hakselaar hoeft niet te worden omgebouwd en het oververmogen voor de vaak lichte najaarsgrassnede leidt niet tot extra dieselkosten en onderhoud.

De Fliegl-Büffel raapt gras op, snijdt het op gewenste lengte en vult een tussenbunker van tien kuub inhoud. Daaruit wordt het gewas met verdeelwalsen op een transportband gewerkt die uiteindelijk het gras in de naastrijdende wagen brengt. Uitgangspunt voor de ontwikkeling was een laag eigen gewicht (ongeveer 6 ton), een besparing op brandstof en onderhoud en een laag benodigd vermogen van zo'n 150 pk. Alles in vergelijking met een hakselaar of opraapwagen.

Fliegl bouwde een eigen snij- en laadinrichting. Met 49 messen snijdt de machine in theorie op 3 centimeter lengte. De machine op de Agritechnica had nog een gebruikte Mengele-invoer. Geen van de collega-fabrikanten wilde, of kon, echter een compleet invoeraggregaat leveren. De invoer wordt ook anders belast dan die van bestaande opraapwagensystemen. Omdat de Büffel gebouwd is om te laden, wordt de invoerunit vrijwel continue gebruikt. Dat stelt andere eisen aan de constructie.

Tussenbunker

Nu Fliegl zelf een invoer heeft, en verstand van transportwagens, lijkt de stap naar een opraapwagen een kleine. Toch ontkent de fabrikant hiermee bezig te zijn. Voorlopig richt het zijn aandacht op de Büffel. „Gedachte achter deze machine is dat er tijdens de grasoogst maar één opraap- en invoerunit op het veld is en niet onder elke opraapwagen. Daar doen ze het grootste deel van de tijd niets.” De Büffel laadt continue; het transport kan worden gedaan met toch vaak al aanwezige kippers. De tussenbunker geeft speelruimte tijdens het wisselen van kipper of het werken op de kopakker.

Inmiddels draaide een machine demo in Nederland. Meerkerk is niet ontevreden: „De machine is in potentie goed, maar het is ook voor ons ervaring opdoen.” Eén van de aandachtspunten is bijvoorbeeld dat de laadband verhuist naar de rechterkant van de machine. „Aan die kant zitten ook de bedieningskasten in de cabine. Zo heeft de chauffeur in één keer het overzicht.”

Logistiek verandert

Aanschaf van de Büffel (à 140.000 euro) hangt er volgens Meerkerk vooral van af of een potentiële klant de grasoogst anders aan wil pakken. „Logistiek verandert er wel iets en de functie van aanwezige opraapwagens of hakselaars verandert of vervalt. Maar een dure (tweede) hakselaar voor een paar honderd hectare gras is nu niet meer nodig.”

Bekijk hieronder de video over de Büffel op de Agritechnica 2017

Uitleg van de Fliegl ''buffel' op Agritechnica 2017 Trekkerweb
Uitleg van de Fliegl ''buffel' op Agritechnica 2017 Trekkerweb
YouTube toestemming
Het bekijken van deze video kan ertoe leiden dat cookies worden geplaatst door de aanbieder van deze video. Momenteel zijn jouw voorkeuren zo ingesteld dat je geen toestemming hebt gegeven om deze cookies te plaatsen, daarom kan je de inhoud niet bekijken. Wil je dat toch? Klik dan op de onderstaande knop om alsnog toestemming te geven.
Foto van Arie Coster
Tekst: Arie Coster

Startte na ‘Dronten-Landbouwtechniek’ bij een landbouwmachinefabrikant. Ging door in journalistiek, speciaal onderwijs en coaching. Schrijft nu bij Agrio over Mechanisatie.

Beeld: Fliegl

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Melkvee is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn Instagram
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste nieuws uit de melkveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Melkvee.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Trends
  • Markt
  • Agribusiness
  • Maatschappij
Beleid
  • Politiek
  • Zuivel
Stal
  • Staltypen en inrichting
  • Automatisering
  • Melkwinning
Voer
  • Ruwvoer
  • Mengvoer en bijproducten
  • Weidegang
  • Bodem en bemesting
  • Gewas
  • Oogst
  • Voeren
Gezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Ziektepreventie
Fokkerij
  • Fokwaarden
  • Paringssystemen
  • Rassen/kruisen
  • Evenementen
Jongvee
  • Gezondheid
  • Huisvesting
  • Voeding
Mechanisatie
  • Voederwinning en bemesting
  • Voeren
  • Tractoren, shovels en verreikers
Melkvee.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Trends
      • Markt
      • Agribusiness
      • Maatschappij
    • Beleid
      • Politiek
      • Zuivel
    • Stal
      • Staltypen en inrichting
      • Automatisering
      • Melkwinning
    • Voer
      • Ruwvoer
      • Mengvoer en bijproducten
      • Weidegang
      • Bodem en bemesting
      • Gewas
      • Oogst
      • Voeren
    • Gezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Ziektepreventie
    • Fokkerij
      • Fokwaarden
      • Paringssystemen
      • Rassen/kruisen
      • Evenementen
    • Jongvee
      • Gezondheid
      • Huisvesting
      • Voeding
    • Mechanisatie
      • Voederwinning en bemesting
      • Voeren
      • Tractoren, shovels en verreikers
  • Marktcijfers
  • Video's
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Praktijk
  • Het LeerErf
Top