Antimelkreclame ‘Melk is Dodelijk’ op Vlaamse trams stopgezet

Afgelopen weken werden Belgen geconfronteerd met een misleidende reclame op trams van de Belgische veganismevereniging, Be Vegan. Op de reclame-uitingen werd met grote letters vermeld: ‘Melk is Dodelijk’. In kleine letters eronder werd duidelijk gemaakt dat het om ‘150.000 Belgische kalfjes per jaar’ ging. Het aangehaalde cijfer moet verwijzen naar het aantal stierkalfjes in de melkveehouderij dat in 2017 geslacht werd.
Boerenorganisaties Algemeen Boerensyndicaat (ABS) en Boerenbond ondernamen direct actie. ABS diende direct een klacht in tegen de reclame bij de Belgische reclamecodecommissie (JEP). De organisatie sprak van een ‘slag in het gezicht voor vele hardwerkende boeren’ en ‘fake news’ van de veganistische lobby. Voorzitter Sonja de Becker van Boerenbond nam contact met de openbaarvervoermaatschappij. Zij sprak van een stigmatiserende en beschuldigende tramcampagne, en vroeg de onmiddellijke stopzetting. Ook de tramdienst Lijncom kreeg verschillende ontstemde reacties.
De reclamecampagne is uiteindelijk in overleg tussen de veganismevereniging en de lijndienst gestopt.