Bleker: ‘Melkveehouderij is juist gebaat bij import kalveren’
„We hebben in Nederland een heel sterke kalversector, die alleen kan voortbestaan als er ook kalveren vanuit het buitenland worden gehaald. Dat levert schaalvoordeel op, waardoor de kostprijs van de vleeskalveren lager blijft”, aldus Bleker. „In de varkenssector zie je omgekeerd iets vergelijkbaars. We exporteren jaarlijks ongeveer zeven miljoen biggen naar Duitsland. Duitse boeren willen graag kant en klare biggen houden. In Nederland zijn wij beter in het gedeelte van zeug tot ‘kant en klare big’. Zo zijn wij in Nederland dan weer beter in het grootbrengen en vermarkten van kalveren.”
Import houdt kilokosten laag
De prijzen van kalveren worden volgens de Vee & Logistiek-voorzitter daarbij niet bepaald door de hoeveelheid geïmporteerde kalveren. „Sterker nog. Wanneer de import weg zou vallen, worden de kosten per kalf hoger, waardoor de nuka’s voor de Nederlandse melkveehouder nog minder geld zullen opbrengen. De huidige lage marktprijzen staan compleet los van de import. Prijzen hebben meer te maken met de prognoses van de af te zetten hoeveelheid kalfsvlees op de wereldmarkt.”
Het kritiekpunt van Grondig dat de kalveren van Nederlandse melkveehouders aan meer eisen zouden moeten voldoen dan de importkalveren, is onterecht, stelt Bleker. „Ook buitenlandse kalveren moeten 14 dagen oud zijn en aan dezelfde gewichtseisen voldoen als de Nederlandse, voordat zij op transport mogen. Daarbij bekijkt een dierenarts alle buitenlandse kalveren, alvorens die in Nederland op de kalverhouderijen worden gehuisvest.”
Goed georganiseerde sector
Volgens Bleker zouden we in Nederland best wat minder kritisch mogen zijn op de kalversector: „De kalversector is er steeds in geslaagd om te werken aan kritiekpunten, om die vervolgens weg te nemen. Zo is het antibioticagebruik flink gereduceerd en zijn kistkalveren verdwenen. De kalversector is goed georganiseerd in brancheorganisatie SBK, waar bijvoorbeeld de varkenssector nog wel een voorbeeld aan kan nemen. Dat het ministerie toe wil naar een sector, waar in 2030 20 procent minder kalveren geïmporteerd worden dan nu, weet de sector ook wel weer op te lossen. Daar ben ik van overtuigd.”