Arla blijft groeien in Nederland

Dat meldt de zuivelverwerker in een persbericht. Het merk Arla boekte met een omzetgroei van 13,9 procent de grootste progressie. Ook in België werd het merk in het voorbije jaar geïntroduceerd. Internationaal gezien is de omzetgroei minder spectaculair. In 2018 lag de groepsomzet met 10,4 miljard euro een fractie hoger dan de 10,3 miljard euro in 2017.
De negatieve gevolgen van de droge zomer waren aan het einde van 2018 voor de leden-melkveehouders van Arla goed voelbaar. Zij werden geconfronteerd met hogere voerprijzen en een lager productievolume dan verwacht. Arla foods besluit daarop de volledige nettowinst van 2018 – die op 290 miljoen euro ligt – uit te keren aan de leden-melkveehouders. Dat betekent voor de aangesloten melkveehouders een nabetaling van 2,3 cent.
Arla foods is van plan om in 2019 opnieuw voor 458 miljoen euro te investeren, nadat vorig jaar voor ruim 500 miljoen geïnvesteerd werd. Zo wil de zuivelverwerker een nieuwe poedertoren bouwen in Pronsveld (Duitsland) en wil ze de productielocaties in Noord-Europa verder uitbreiden en moderniseren. In 2019 verwacht Arla foods opnieuw een omzet van 10,2 tot 10,6 miljard euro te behalen.