Grote Duitse melkveehouders geïnteresseerd in melkrobot

In totaal 53,3 van de investeringsbereide melkveehouders in Duitsland is geïnteresseerd in het aanschaffen van een melkrobot. Daarmee stijgt dit percentage in vijf jaar tijd met ruim 16 procent. Opvallend is de toenemende belangstelling bij bedrijven met meer dan 200 koeien. Zo had in 2014 slechts 14 procent animo voor automatisch melken. Nu, vier jaar later, is dit percentage gestegen naar 49 procent. Procentueel kiest de groep met 70 tot 100 koeien het vaakst voor een melkrobot; 58 procent.
visgraat nog steeds in trek
Van de melkveehouders die willen investeren in een melkstal kiest een ruim 18 procent voor een visgraat melkstal. Op afstand volgen de zij-aan-zij-melkstal (5,4 procent) en de carrousel (4,5 procent)
Minder interesse in nieuw melksysteem
De investeringsbereidheid voor een nieuw melksysteem onder Duitse melkveehouders is echter voor het vijfde jaar op rij gedaald. Slechts 6,4 procent heeft investeringsplannen. In 2013 was dit nog 10,6 procent.