NVWA waarschuwt: naleving maatwerktransport dierlijke mest moet beter

Wat zijn bijzondere mesttransporten? Maatwerktransporten zijn onder andere boer-boertransporten, afvoer naar een particulier of een klein bedrijf waarbij geen geregistreerd intermediair en GR-apparatuur hoeven te worden ingezet. In de maanden augustus en september 2025 vonden er ongeveer 11.000 maatwerktransporten plaats.
Het systeem van maatwerktransporten is bedoeld om ondernemers flexibel en efficiënt te laten werken, maar vraagt wel dat elk transport vooraf volledig wordt geregistreerd.
Die registratie vervangt in dit type vervoer het verplicht wegen, bemonsteren en volgen met GPS. Met andere woorden: maatwerktransporten zijn uitzonderingen op de normale regels en mogen alleen plaatsvinden als helder is wat er wordt vervoerd, wanneer dat gebeurt en naar wie de mest gaat.
Bestuurlijke boete van 1.500 euro
Welke overtredingen werden door de NVWA geconstateerd? Bij de gecontroleerde transporten was in meerdere gevallen het transport pas achteraf gemeld in rVDM, soms zelfs maanden later. Ook kwam het voor dat kentekens niet overeenkwamen met de gebruikte voertuigen en dat er in werkelijkheid geen transport naar de opgegeven afnemer had plaatsgevonden.
Omdat de registratie vooraf de basis vormt voor toezicht, betekent een achteraf gemelde rit automatisch dat er op het moment van vervoer geen gebruik is gemaakt van rVDM. Dat kan leiden tot een bestuurlijke boete van 1.500 euro. In alle gevallen waarin de voorwaarden niet waren gevolgd, is een rapport van bevindingen opgemaakt.
Voor 1 januari 2026 opnieuw controles
De NVWA benadrukt op haar website dat de regeling voor maatwerkvervoer zonder GR/GPS alleen kan blijven bestaan als ondernemers transparant en zorgvuldig blijven registreren. Het stelsel is gebouwd op vertrouwen en werkt alleen wanneer meldingen tijdig, volledig en correct worden gedaan.
Voor 1 januari 2026 voert de NVWA opnieuw controles uit. Daarbij wordt opnieuw gekeken naar de tijdigheid en juistheid van de meldingen en naar de vraag of de administratie overeenkomt met de feitelijke uitvoering van de transporten.

