Vee & Logistiek blijft pleiten voor behoud veedrijvers

Het kabinet werkt aan een algeheel verbod op zogeheten veeprikkers voor veetransport binnen Nederland. Volgens voorzitter Helma Lodders van Vee & Logistiek Nederland blijft het gebruik van elektrische veedrijfmidddelen echter noodzakelijk om de professionals goed te ondersteunen in hun werk. Chauffeurs hebben in bepaalde situaties een effectief drijfmiddel nodig om hun dieren veilig te kunnen verplaatsen. In noodgevallen moet een chauffeur een betrouwbaar middel kunnen inzetten, stelt de organisatie. Laden kan gevaarlijker worden zonder geschikt alternatief.
Ook stelt Vee & Logistiek Nederland dat in omliggende landen het gebruik van elektrische veedrijfmiddelen wel is toegestaan, wat kan leiden tot een oneerlijk speelveld. Tevens wordt het volgens de brancheorganisatie bij een verbod op elektrische veedrijvers lastiger om medewerkers te werven en te behouden.
Mogelijk alternatief
Vee&Logistiek Nederland liet eerder onderzoek uitvoeren door Wageningen UR naar een mogelijk alternatief drijfmiddel. Dat alternatief werkt goed, maar het rapport is nooit opgepakt door het ministerie. Lodders noemt dat in een interview met Boerderij ‘zeer kwalijk’.
Het alternatief is een drijfmiddel dat kleine elektrische schokjes geeft met een zeer laag voltage; zelfs lager dan een elektrische vliegenmepper. Hoewel dit alternatief bruikbaar is, benadrukt de voorzitter dat de voorkeur uitgaat naar het behouden van de huidige elektrische veedrijfmiddelen, mits goed en netjes gebruikt. Het zou volgens haar frustrerend zijn als dit mogelijk niet meer mag.
Zorgvuldig laden
Uiteraard huldigt de brancheorganisatie het standpunt dat dieren altijd zorgvuldig moeten worden geladen en dat daar rustig de tijd voor moet worden genomen. ‘Maar we werken met levende dieren. Soms loopt het anders dan gepland’, aldus Lodders.
Lodders stelt ook dat een definitief verbod nog niet zeker is; de Raad van State heeft opmerkingen geplaatst bij het ontwerpbesluit. Een definitief verbod zou volgens de voorzitter grote gevolgen hebben. Vee & Logistiek Nederland blijft daarom met het landbouwministerie in gesprek.
Demissionair minister Wiersma gaf eerder aan geen uitzondering te willen maken voor een alternatief elektrisch drijfmiddel, gezien de politieke wens van de Kamer voor een totaalverbod.
Beeld: Ingrid Zieverink
