FrieslandCampina stelt scherpere reductiedoelen voor 2030 richting klimaatneutrale zuivelketen in 2050

Deze doelen zijn goedgekeurd door de Science Based Targets initiative (SBTi) en sluiten aan bij het 1,5 graden-klimaatscenario van het Akkoord van Parijs.
De grootste uitdaging ligt bij de melkveehouderijen, waar ongeveer de helft van de totale uitstoot plaatsvindt. FrieslandCampina zet in op maatregelen zoals het gebruik van voer- en methaanremmers, beter ruwvoer, verlenging van de levensduur van koeien en mestvergisting.
Boeren worden hierin ondersteund via het Foqus planet-programma, dat inmiddels premies tot 1,50 euro per 100 kilo melk uitkeert aan leden die hun bedrijf aantoonbaar verduurzamen. In 2025 keerde de coöperatie in totaal 228 miljoen euro uit aan haar leden-melkveehouders voor prestaties op het gebied van klimaat, biodiversiteit, dierenwelzijn en weidegang een jaar eerder.
Duurzame energie
Naast de boerderijen neemt ook de industrie haar verantwoordelijkheid. FrieslandCampina investeert fors in energiebesparing, elektrificatie van productieprocessen en de overstap naar hernieuwbare energie. Nieuwe fabrieken in onder meer Maleisië en Indonesië draaien al grotendeels op duurzame energiebronnen.
Ook in de keten wordt gewerkt aan verduurzaming: leveranciers worden aangespoord hun uitstoot te verlagen en verpakkingen moeten volledig circulair en vrij van fossiele grondstoffen worden. In 2024 was 92 procent van de verpakkingen ontworpen voor recycling.
Melkveehouders ondersteunen
In totaal verwacht FrieslandCampina tussen nu en 2030 zo’n 0,7 tot 1,3 miljard euro te investeren in verduurzaming. Daarbij ligt de nadruk op fabrieksmodernisering en het ondersteunen van melkveehouders.
Het bedrijf benadrukt dat de komende jaren vooral in het teken staan van daadwerkelijk reduceren; pas later zal worden gekeken naar compensatiemaatregelen, zoals koolstofopslag in bodem, biomassa en permanent grasland.
Volgens FrieslandCampina kan de zuivelsector de klimaatdoelen alleen behalen door samenwerking binnen de keten. Daarom worden klanten als Mars, McDonald’s en Lidl betrokken bij de uitvoering, zodat boeren niet alleen technische kennis, maar ook financiële steun krijgen om hun bedrijven verder te verduurzamen.