Arla Foods maakt sterke start in 2025; leden krijgen aanvullende betaling

Op basis van deze resultaten heeft de Raad van Bestuur besloten om een halfjaarlijkse aanvullende betaling van 1 euro per 100 kilogram geleverde melk uit te keren aan de leden van de coöperatie.
Ondanks de goede prestaties spreekt Arla van een uitdagende markt, veroorzaakt door geopolitieke onzekerheid en hogere prijzen voor zuivelgrondstoffen in de eerste helft van 2025
Minder verkocht voor hogere prijzen
Het verkoopvolume van de merkproducten van Arla Foods daalde met 1,5% in vergelijking met de eerste helft van 2024. Voor de tweede helft van het jaar verwacht Arla een kleine groei, waardoor de groei van merkproducten over het hele jaar genomen vrijwel neutraal zal zijn.
Toch realiseerde de zuivelverwerker in de eerste helft van het jaar in Europa een omzet van 4.267 miljoen euro, 10,9 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Een groei die met name werd aangejaagd door stijgende prijzen in zowel de detailhandel als de foodservicekanalen. Het hoge prijsniveau is tegelijkertijd de belangrijkste oorzaak van een daling van 2,4 procent in de omzetgroei op basis van merkvolume. De daling was met 8,3 procent, het grootst in de categorie ‘Boter, spreads en margarine (BSM). En was het duidelijkst zichtbaar in Zweden en het Verenigd Koninkrijk.
Positieve uitzonderingen
De categorieën Skyr/Quark en melkgebaseerde dranken (MBB) groeiden, mede dankzij de succesvolle lancering van Starbucks™ door Arla in België en Frankrijk, wel. In het cluster Nederland, België en Frankrijk groeide het merkvolume met 5,8 procent.
Ook de ingrediëntentak maakte het afgelopen halfjaar een sterke groei door. Mede door de succesvolle integratie van Volac Whey Nutrition liet dit segment sterke groei zien.
„De resultaten in de eerste helft van 2025 laten zien dat we bij Arla altijd streven naar gezonde, duurzame zuivelproducten en een zo groot mogelijke waarde voor de melk van onze boeren”, zegt Esther Tromp-Strijdveen, Senior Vice President van Arla Foods in Nederland, België en Frankrijk. „De sterke groei in de ingrediëntentak laat zien dat we ons inzetten om innovatie in de voedingsindustrie te stimuleren en willen voldoen aan de veranderende voedingsbehoeften van een groeiende wereldbevolking.”
Investeren in de toekomst
In de eerste helft van 2025 investeerde Arla in toekomstige groei, capaciteitsuitbreiding en innovatie. De belangrijkste investeringen werden gedaan in: de productie van UHT-melk in het Verenigd Koninkrijk; uitbreiding van de productiecapaciteit voor roomkaas in Holstebro, Denemarken; investeringen om aan de stijgende vraag naar Skyr-producten te voldoen in Linköping, Zweden en een uitbreiding van de productiecapaciteit voor kaas in glazen potten in Bahrein. Over heel 2025 verwacht Arla uiteindelijk tussen de 650 en 700 miljoen euro te investeren, exclusief fusies en overnames.
Esther Tromp-Strijdveen: “Door te investeren werken we aan veerkracht en betrouwbaarheid op de lange termijn. Door onze productie- en leveringscapaciteit te vergroten, blijven we een belangrijke rol spelen in het waarborgen van de voedselzekerheid en verzekeren we klanten en consumenten van een stabiele levering van hoogwaardige zuivelproducten.”
FarmAhead Technologie werpt vruchten af
Ook het gebied van duurzaamheid zette Arla Foods in de eerste helft van 2025 stappen. Om boeren te helpen de uitstoot op hun boerderijen voor 2030 met 30 procent te verminderen, heeft Arla de FarmAhead™ Technology verder ontwikkeld. Met deze technologie krijgen boeren geavanceerde, datagestuurde tools in handen, om hun duurzaamheidsinspanningen te meten, te begrijpen en voort te zetten.
Tegelijkertijd breidde Arla het FarmAhead™ Customer Partnership-programma uit. Dit programma brengt Arla en klanten samen om klimaatacties op boerderijen te stimuleren. Zo richt een nieuwe samenwerking met een klant in Denemarken zich bijvoorbeeld op het niet meer gebruiken van koolstofrijke laaglandgronden, waardoor de uitstoot wordt verminderd en de biodiversiteit een boost krijgt. Met een totale melkproductie van meer dan 4 miljard kilo in de eerste helft van 2025 stelt dit soort samenwerkingen Arla en klanten in staat om meetbare vooruitgang te boeken. Bovendien krijgen klanten waardevolle informatie voor de eigen duurzaamheidsverslaglegging.
Omzetgroei merkvolume naar boven bijgesteld
Arla Foods verwacht in de tweede helft van 2025 een hogere omzet van het merkvolume. De zuivelverwerker verhoogde voor de tweede helft van het jaar dan ook de groeiprognose van de merken naar min 0,5 tot 0,5 procent.
Arla stelde voor de tweede helft van 2025 de omzetprognose voor heel 2025 bij naar een bandbreedte van 14,7 tot 15,2 miljard euro, waarbij een winstpercentage tussen de doelbrandbreedte van 2,8 en 3,2 procent wordt verwacht.
Arla verwacht voor 2025 efficiëntiebesparingen van tussen de 100 tot 120 miljoen euro. De hefboomwerking ligt aan het einde van het jaar naar verwachting tussen 2,9 en 3,3.
Fusie goedgekeurd
In juni 2025 hebben zowel Arla Foods als DMK Group de fusie tussen beide partijen goedgekeurd. Naar verwachting wordt de beoordeling van de fusie door de autoriteiten in de eerste helft van 2026 afgerond.