Melkvee.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Trends
      • Markt
      • Agribusiness
      • Maatschappij
    • Beleid

      Subcategorieën

      • Politiek
      • Zuivel
    • Stal

      Subcategorieën

      • Staltypen en inrichting
      • Automatisering
      • Melkwinning
    • Voer

      Subcategorieën

      • Ruwvoer
      • Mengvoer en bijproducten
      • Weidegang
      • Bodem en bemesting
      • Gewas
      • Oogst
      • Voeren
    • Gezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Ziektepreventie
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Fokwaarden
      • Paringssystemen
      • Rassen/kruisen
      • Evenementen
    • Jongvee

      Subcategorieën

      • Gezondheid
      • Huisvesting
      • Voeding
    • Mechanisatie

      Subcategorieën

      • Voederwinning en bemesting
      • Voeren
      • Tractoren, shovels en verreikers
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video's
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Praktijk
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsEconomieReclame Code Commissie wijst klacht over ‘sloopmelk’-spot Wakker Dier af

Reclame Code Commissie wijst klacht over ‘sloopmelk’-spot Wakker Dier af

Beeld uit de campagne.
Beeld uit de campagne.
De Reclame Code Commissie (RCC) heeft onlangs een klacht afgewezen over een tv-commercial van Wakker Dier, waarin de organisatie kritiek uit op FrieslandCampina en het Nederlandse melkveesysteem. In de spot is te zien hoe een melkwagen van FrieslandCampina achter een koe aan rijdt, terwijl een voice-over spreekt van koeien die ‘gesloopt’ worden omdat ze te veel melk moeten geven. De campagne roept kijkers op om te stoppen met wat Wakker Dier ‘sloopmelk’ noemt.

De klacht over de campagne is afkomstig van een partner van een melkveehouder. Volgens haar bevat de reclame feitelijke onjuistheden en zet die consumenten op het verkeerde been. Een koe geeft juist melk als zij goed verzorgd wordt, stelt de klager. Goede voeding, aandacht en liefde voor het dier leiden tot een hogere melkproductie. Bovendien suggereert de reclame volgens de partner onterecht dat FrieslandCampina melkveehouders zou dwingen tot hogere productie. De klager benadrukte dat de koeien op het eigen melkveebedrijf gezond oud worden en zelden medische zorg van veeartsen nodig hebben.

Melkproductie verdubbeld

Wakker Dier verweerde zich tegen de klacht met een bredere onderbouwing. De organisatie begon in 2023 de campagne tegen melk zonder dierenwelzijnskeurmerk, omdat zij zich zorgen maakt over het welzijn van melkkoeien in Nederland. Volgens Wakker Dier is de melkveesector in toenemende mate gericht op efficiëntie en schaalvergroting, mede door het prijsbeleid van supermarkten en zuivelproducenten. Daardoor zou de melkproductie per koe de afgelopen decennia zijn verdubbeld, met gezondheidsproblemen tot gevolg, aldus Wakker Dier.

Zij stelt dat hoogproductieve melkkoeien vaker kampen met aandoeningen zoals slepende melkziekte, uierontstekingen en klauwproblemen. Ook op het gebied van huisvesting ziet de organisatie structurele tekortkomingen, zoals te harde ligplekken en te smalle looppaden als gevolg van het ontbreken van wettelijke normen. ‘Gezondheidsproblemen zijn de belangrijkste redenen om de dieren jong naar de slacht te brengen’, stelt de organisatie in het verweer.

Cijfers uit de melkveesector

Wakker Dier begrijpt naar eigen zeggen dat de situatie op de boerderij van de klager mogelijk beter is dan gemiddeld en dat daar gezonde koeien rondlopen. ‘De campagnes van Wakker Dier zijn echter niet gebaseerd op één boerderij, maar op wetenschappelijke data en cijfers uit de melkveesector’, zo staat in het deze week gepubliceerde uitspraak te lezen.

‘Tot slot stelt klager dat partijen als FrieslandCampina boeren niet zouden dwingen tot een hogere melkproductie. Hierbij is overigens niet duidelijk of de melkveehouderij van klager levert aan FrieslandCampina. Wakker Dier ziet wel degelijk een verantwoordelijkheid voor FrieslandCampina. De huidige marktomstandigheden, waarbinnen FrieslandCampina, als met afstand de grootste producent, een rol van betekenis speelt, dicteren wel degelijk dat de melkproductie per koe steeds verder toeneemt’, aldus Wakker Dier in het verweer.

Aankaarten van misstanden

De RCC zegt in haar toelichting te begrijpen dat de uiting van Wakker Dier een onjuist beeld geeft van melkkoeien waarin klager zich, als partner van een melkveehouder, niet herkent. Ook wordt ten onrechte de suggestie gewekt dat FrieslandCampina boeren zou dwingen tot een hogere melkproductie, aldus de Commissie. ‘Bovendien doet de campagne er niet af dat er melkveehouderijen zijn die het met betrekking tot de leefomstandigheden van de koe beter doen dan het volgens Wakker Dier in Nederland geldende gemiddelde, zoals klager stelt.’

De RCC overwoog in haar oordeel echter dat Wakker Dier zich met de commercial richt op het algemene publiek met een opiniërend doel: het aankaarten van misstanden in de melkveehouderij. Volgens de Commissie valt de uiting binnen de ruime grenzen van de vrijheid van meningsuiting.

Ze erkent dat de beelden en teksten confronterend en eenzijdig zijn, maar stelt dat dit past binnen de aard van de campagne en dat consumenten zullen begrijpen dat het om een standpunt van een dierenwelzijnsorganisatie gaat. De metafoor van de melkwagen die een koe achtervolgt, acht de RCC toelaatbaar, omdat Wakker Dier voldoende heeft onderbouwd dat er een verband bestaat tussen het prijsbeleid van zuivelproducenten en de druk op melkkoeien.

Foto van Stefan Buning
Tekst: Stefan Buning

Geboren en getogen op een melkveebedrijf in de Achterhoek. Sinds 1998 werkzaam als redacteur bij Agrio. Als chef Melkvee is hij samen met zijn team verantwoordelijk voor het kritisch volgen van alles wat er in en om de melkveehouderij in Nederland gebeurt.

Beeld: Wakker Dier

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Praat mee
Melkvee is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn Instagram
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste nieuws uit de melkveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Melkvee.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Trends
  • Markt
  • Agribusiness
  • Maatschappij
Beleid
  • Politiek
  • Zuivel
Stal
  • Staltypen en inrichting
  • Automatisering
  • Melkwinning
Voer
  • Ruwvoer
  • Mengvoer en bijproducten
  • Weidegang
  • Bodem en bemesting
  • Gewas
  • Oogst
  • Voeren
Gezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Ziektepreventie
Fokkerij
  • Fokwaarden
  • Paringssystemen
  • Rassen/kruisen
  • Evenementen
Jongvee
  • Gezondheid
  • Huisvesting
  • Voeding
Mechanisatie
  • Voederwinning en bemesting
  • Voeren
  • Tractoren, shovels en verreikers
Melkvee.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Trends
      • Markt
      • Agribusiness
      • Maatschappij
    • Beleid
      • Politiek
      • Zuivel
    • Stal
      • Staltypen en inrichting
      • Automatisering
      • Melkwinning
    • Voer
      • Ruwvoer
      • Mengvoer en bijproducten
      • Weidegang
      • Bodem en bemesting
      • Gewas
      • Oogst
      • Voeren
    • Gezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Ziektepreventie
    • Fokkerij
      • Fokwaarden
      • Paringssystemen
      • Rassen/kruisen
      • Evenementen
    • Jongvee
      • Gezondheid
      • Huisvesting
      • Voeding
    • Mechanisatie
      • Voederwinning en bemesting
      • Voeren
      • Tractoren, shovels en verreikers
  • Marktcijfers
  • Video's
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Praktijk
  • Het LeerErf
Top