FrieslandCampina vertrekt uit Roemenië

Het besluit tot verkoop is genomen na een strategische evaluatie van FrieslandCampina’s activiteiten in Roemenië. Het sluit aan bij de nieuwe strategie waarin duidelijk staat verwoord dat de zuivelverwerker op alle marktsegmenten waar ze werkzaam is, ze ook succesvol wil zijn. Voor de businessgroep Europe vertaalt zich dat in: 'concentreren op kernmarkten en groeisegmenten met hoge toegevoegde waarde en markten waar melk van de leden-melkveehouders optimaal verwaard kan worden.' Ondanks de leidende positie van de Roemeense werkmaatschappij in de lokale zuivelmarkt, bieden de Roemeense activiteiten beperkte synergie met de Europese portfolio en dragen ze niet bij aan het tot waarde brengen van ledenmelk van FrieslandCampina.
Geen lichtvaardig besluit
Dustin Woodward, President FrieslandCampina Europe, licht in het persbericht het besluit om te stoppen toe: 'FrieslandCampina Roemenië heeft een rijke geschiedenis en een sterke positie op de lokale markt, met Napolact als een van de bekendste merken. Het bedrijf wordt goed geleid door een ervaren managementteam en gerund door een talentvolle organisatie. Het besluit om de activiteiten te verkopen is dan ook niet lichtvaardig genomen. Dit past bij onze strategie waarbij we onze middelen gericht inzetten om duurzame waarde te creëren voor onze leden-melkveehouders en klanten. Tegelijkertijd biedt deze voorgenomen transactie nieuwe groeikansen voor de Roemeense onderneming, onder leiding van een partner die sterker gepositioneerd is in de regio.'
Nieuwe eigenaar ziet voldoende kansen
De nieuwe eigenaar ziet voldoende kansen om FrieslandCampina Roemenië door te ontwikkelen gericht op de lokale markt. Attila Csányi, CEO van Bonafarm Group, zegt daarover: 'FrieslandCampina Roemenië is een bedrijf met een lange geschiedenis. We zijn overtuigd van de hoge productiekwaliteit, het professionele management en de ervaren mensen. Aangezien de verwerking van zuivel één van de strategische pijlers van Bonafarm Group is, zien we een grote kans om het bedrijf en het merk Napolact in de toekomst samen verder uit te bouwen - door gebruik te maken van de kennis en expertise van de lokale markt, de faciliteiten verder te ontwikkelen en de samenwerking met het bestaande team voort te zetten. Afhankelijk van de benodigde wettelijke goedkeuringen zijn we van plan om te investeren in de verhoogde capaciteit van de faciliteiten, de sterke en coöperatieve relaties met commerciële partners en leveranciers te behouden en bij te dragen aan de ontwikkeling van de Roemeense zuivelindustrie.'
In afwachting van goedkeuring
De overeenstemming tussen FrieslandCampina en de Bonafarm Group krijgt pas definitief zijn beslag na goedkeuring van onder andere de Roemeense Mededingingsautoriteiten. De verwachting is dat de overname in december van dit jaar wordt afgerond.
De overeenkomst heeft betrekking op FrieslandCampina's belang in de Roemeense entiteit die eigenaar is van het iconische merk Napolact, twee productielocaties in Cluj-Napoca en Târgu Mureș heeft en ongeveer 400 mensen in dienst heeft.

Tekst: Hermien van der Aa
Woont en werkt op een melkveebedrijf in Hernen met als neventakken educatie en zorglandbouw. Sinds 2020 parttime redacteur melkvee bij Agrio, waar ze hoofdzakelijk schrijft voor de website melkvee.nl, het vakblad Melkvee en de regiobladen
Beeld: FrieslandCampina
Bron: FrieslandCampina