Melkvee.nl logo

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Economie

      Subcategorieën

      • Trends
      • Markt
      • Agribusiness
      • Maatschappij
    • Beleid

      Subcategorieën

      • Politiek
      • Zuivel
    • Stal

      Subcategorieën

      • Staltypen en inrichting
      • Automatisering
      • Melkwinning
    • Voer

      Subcategorieën

      • Ruwvoer
      • Mengvoer en bijproducten
      • Weidegang
      • Bodem en bemesting
      • Gewas
      • Oogst
      • Voeren
    • Gezondheid

      Subcategorieën

      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Ziektepreventie
    • Fokkerij

      Subcategorieën

      • Fokwaarden
      • Paringssystemen
      • Rassen/kruisen
      • Evenementen
    • Jongvee

      Subcategorieën

      • Gezondheid
      • Huisvesting
      • Voeding
    • Mechanisatie

      Subcategorieën

      • Voederwinning en bemesting
      • Voeren
      • Tractoren, shovels en verreikers
    • Sterke Erven
  • Marktcijfers
  • Video's
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Top
  • Evenementen
  • Praktijk
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsBeleidAanbeveling aan minister Wiersma: voer rode diesel niet in

Aanbeveling aan minister Wiersma: voer rode diesel niet in

Herinvoering van rode diesel is fraudegevoelig en niet makkelijk uitvoerbaar. Ook een systeem waarbij boeren hun accijns op diesel kunnen terugvragen scoort slecht op fraudegevoeligheid. Dat concludeert een werkgroep van het Ministerie van Financiën. Een forfaitaire subsidie voor diesel is beter uitvoerbaar, maar moet getoetst worden aan Europese regels.

De herinvoering van rode diesel was een punt in het regeerprogramma van het nu demissionaire kabinet. Maar dat blijkt fraudegevoelig, stellen de onderzoekers. Rode diesel zou in personenauto’s kunnen worden gebruikt, of in voertuigen die niet worden ingezet voor landbouwdoeleinden, en het is moeilijk om bij al deze niet-landbouwvoertuigen adequaat te controleren of ze rode diesel gebruiken. Veel voertuigen hebben tegenwoordig mechanismen om brandstofdiefstal tegen te gaan, en deze systemen maken het ook moeilijker om monsters af te nemen voor controle.

Het systeem wordt ook complexer voor voertuigen die deels binnen, deels buiten de landbouw worden ingezet.

Loonwerkers, bijvoorbeeld, zouden de rode diesel enkel mogen gebruiken voor hun landbouwactiviteiten, en niet voor activiteiten in andere sectoren. In de praktijk betekent dat dat ze hun machinepark zouden moeten verdubbelen, met aparte machines voor landbouw- en voor niet-landbouwactiviteiten.

In de jaren voor 2013 - toen rode diesel werd afgeschaft - speelde dit probleem minder, omdat rode diesel toen beschikbaar was voor meerdere sectoren.

Achteraf terugvragen

Het achteraf terugvragen van accijns op diesel geeft ook risico op fraude, stelt het rapport. Het is moeilijk om achteraf te controleren of de diesel waarover accijns wordt teruggevraagd, ook echt in de landbouw gebruikt is. Daarbij zou het systeem de werkdruk bij de douane (waar de accijns moet worden teruggevraagd) flink verhogen. Boeren kunnen eens per kwartaal die accijns terugvragen, en met zo’n 50.000 boeren in Nederland leidt dat tot zo’n 200.000 aanvragen per jaar. De douane kan dergelijke aanvragen niet verwerken, zeggen de onderzoekers. Bovendien heeft de afdeling geen kennis met de landbouwsector en zou die kennis moeten opbouwen, wat ook extra werkdruk op de afdeling legt.

Het geven van korting op biodiesel voor de landbouw, een variant die ook is onderzocht, leidt tot hetzelfde soort problemen.

Forfaitair meest kansrijk

Een forfaitaire subsidie voor diesel is beter uitvoerbaar, denken de onderzoekers. Daarbij wordt uitgegaan van een gemiddeld gebruik van diesel per hectare en per teelt. Doordat met forfaitaire bedragen wordt gewerkt is geen controle nodig op het precieze gebruik van diesel door de individuele boer. Daarnaast is ook zeker dat het financiële voordeel terechtkomt bij de beoogde doelgroep, de boeren.

Voor invoering van deze subsidie moet echter wel worden gekeken of die voldoet aan de Europese staatssteunregels, en aan de richtlijn voor energiebelasting (Energy taxation directive, ETD). Dat geldt trouwens voor alle varianten om de kosten voor brandstof in de landbouw te compenseren. Dat zijn langlopende procedures; de werkgroep waarschuwt dat, welk systeem ook gekozen wordt, een invoering voor 2027 moeilijk haalbaar wordt.

Foto van Wim van Gruisen
Tekst: Wim van Gruisen

Zoon van een Zuid-Limburgse pluimveehouder met eigen slachterij, geschoold als econoom. Sinds 2011 in dienst van Agrio, waar hij artikelen schrijft voor de regio- en vakbladen en de Agrio-websites. Zijn focus lag aanvankelijk op landbouweconomie, tegenwoordig vooral op de Haagse en Brusselse politiek.

Beeld: Susan Rexwinkel

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Meer soortgelijk nieuws lezen?
Sloot dit artikel goed aan bij jouw behoefte? Wellicht is/zijn de volgende site(s) dan ook interressant voor jou:
Stal-en-Akker.nl logo
Landbouwnieuws uit Limburg, Brabant en Zeeland over agrarische bedrijfsontwikkeling, geurhinder, mestverwerking, ammoniak, fijnstof, bouwblok, waterschap, landinrichting, melkvee, varkens, pluimvee, akkerbouw, kalveren, geiten.
Agraaf.nl logo
Landbouwnieuws uit Utrecht, Noord- en Zuid-Holland over agrarische bedrijfsontwikkeling, geurhinder, mestverwerking, ammoniak, fijnstof, bouwblok, waterschap, landinrichting, melkvee, varkens, pluimvee, akkerbouw, veenweide, weidevogel, geiten
Vee-en-Gewas.nl logo
Landbouwnieuws uit Gelderland en Overijssel over agrarische bedrijfsontwikkeling, geurhinder, mestverwerking, ammoniak, fijnstof, bouwblok, waterschap, landinrichting, melkvee, varkens, pluimvee, akkerbouw, kalveren, geiten, zandgrond.
Praat mee
Melkvee is ook actief op verschillende social media. Volg ons, blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter LinkedIn Instagram
Nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste nieuws uit de melkveehouderij in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Melkvee.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Economie
  • Trends
  • Markt
  • Agribusiness
  • Maatschappij
Beleid
  • Politiek
  • Zuivel
Stal
  • Staltypen en inrichting
  • Automatisering
  • Melkwinning
Voer
  • Ruwvoer
  • Mengvoer en bijproducten
  • Weidegang
  • Bodem en bemesting
  • Gewas
  • Oogst
  • Voeren
Gezondheid
  • Aandoeningen
  • Medicijnen
  • Ziektepreventie
Fokkerij
  • Fokwaarden
  • Paringssystemen
  • Rassen/kruisen
  • Evenementen
Jongvee
  • Gezondheid
  • Huisvesting
  • Voeding
Mechanisatie
  • Voederwinning en bemesting
  • Voeren
  • Tractoren, shovels en verreikers
Melkvee.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Economie
      • Trends
      • Markt
      • Agribusiness
      • Maatschappij
    • Beleid
      • Politiek
      • Zuivel
    • Stal
      • Staltypen en inrichting
      • Automatisering
      • Melkwinning
    • Voer
      • Ruwvoer
      • Mengvoer en bijproducten
      • Weidegang
      • Bodem en bemesting
      • Gewas
      • Oogst
      • Voeren
    • Gezondheid
      • Aandoeningen
      • Medicijnen
      • Ziektepreventie
    • Fokkerij
      • Fokwaarden
      • Paringssystemen
      • Rassen/kruisen
      • Evenementen
    • Jongvee
      • Gezondheid
      • Huisvesting
      • Voeding
    • Mechanisatie
      • Voederwinning en bemesting
      • Voeren
      • Tractoren, shovels en verreikers
  • Marktcijfers
  • Video's
  • Dossiers
  • Kennispartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Top
  • Evenementen
  • Praktijk
  • Het LeerErf
Top