DDB: 'Het Bouwstenendocument dwingt veel boerenbedrijven tot stoppen, maar biedt geen enkele oplossing voor het stikstofmoeras'

DDB maakt zich om te beginnen zorgen over de bijdrage die individuele bedrijven moeten leveren om stikstof te reduceren. 'Hoewel het rapport vermeld dat “alle sectoren bij moeten dragen aan de stikstofreductie” wordt alleen een concreet en zeer vergaand plan gepresenteerd met emissieopdrachten aan de individuele landbouwbedrijven', schrijft DDB in haar reactie. Om er vervolgens op te wijzen dat de belangrijkste reden dat de vergunningverlening niet op gang komt, ligt in het gegeven dat alle door reductie vrijgekomen stikstof, door uitspraken van de Raad van State, gaat naar 'stikstof voor kwetsbare soorten'. 'En omdat het grootste deel van onze Kritische Depositiewaardes (KDW) onhaalbaar laag zijn, komt er dus nooit stikstof vrij om bouwvergunningen af te geven', concludeert de DDB.
Elke oplossing gefrustreerd
'In Nederland is de Stikstofwetgeving met daarin opgenomen het Aerius-model en onhaalbare KDW’s, het probleem
waardoor elke mogelijke oplossing gefrustreerd wordt', stelt de DDB in haar reactie. En dit verandert niet, voorspelt de DDB, zolang de Tweede en Eerste Kamer niet bereid zijn de stikstofwet aan te passen.
Evenals Agractie kan DDB zich niet vinden in de huidige wijze van het vaststellen van de staat waarin de natuur zich bevindt en het aanwijzen van mogelijke oorzaken van een slechte staat van instandhouding. De DDB zegt hierover: 'Eerst moet worden vastgesteld waar een slechte staat van instandhouding van bepaalde soorten, het gevolg van is. Is dat door een gebrek aan goed natuurbeheer door de Terrein Beherende Organisaties? Of heeft het te maken met één van de 22 drukfactoren als droogte, waterhuishouding, klimaatverandering, bevolkingsgroei, stikstofdepositie enzovoort? Pas wanneer dat duidelijk is, kan een doelgericht plan van aanpak opgesteld worden, waarbij de bron van de stikstofdepositie bepaald moet worden om doelmatig beleid op te kunnen of mogen leggen. En in een aantal gevallen zal dan ook een reductie van stikstof noodzakelijk blijken te zijn.'
Aantasting rechten
'Generieke emissiewetgeving per agrarisch bedrijf, verpakt in Algemene Maatregelen van Bestuur, zijn een aantasting van de rechten van veehouders, een onrechtmatige kostenverhoging én niet doelmatig', gaat DDB verder. En dat leidt volgens de belangenbehartiger tot het onnodig stoppen van bedrijven, omdat zij vastlopen in het, door verkeerde wetgeving ontstane, stikstofmoeras.
Volgens DDB is herstel van vergunningverlening is pas mogelijk na het aanpassen van de Stikstofwet. Dat brengt DDB tot de volgende conclusie: 'Het rapport van IPO, VNG, Unie van Waterschappen, LTO en NAJK is geen bijdrage aan een oplossing, maar veroorzaakt wel weer veel stress bij agrariërs.'