Hitteplan veetransport zondag 29 juni tot en met dinsdag 1 juli van kracht

'Als sector doen we er alles aan om het dierenwelzijn ook tijdens warme dagen goed te borgen. We hebben de leden daarom opgeroepen om de juiste maatregelen te nemen', meldt Vee en Logistiek Nederland.
Fris water en ventilatie
Veehouders spelen een belangrijke rol in het voorkomen van hittestress voor en tijdens het transport van dieren. Ze kunnen zij ertoe bijdragen dat het transport alleen tijdens de koelste uren van de dag plaatsvindt. Veehouders zijn verantwoordlijk voor het aanbieden van voldoende vers drinkwater van 10 tot 15 graden celsius. En het ventileren en koelen van de stal. Om oververhitting tijdens het transport te voorkomen, is het zaak de hoeveelheid aangeboden voer voor transport te beperken.
Goed voorbereiden transport
Van transporteurs wordt verwacht dat ze de volgende afspraken naleven:
- Transportplanning aanpassen: transporten worden zo ingepland dat de koelere delen van de dag optimaal benut worden, bijvoorbeeld vroeg in de ochtend of later op de avond.
- Afstemming binnen de keten: vervoerders stemmen transporttijden en de hoeveelheid geladen dieren (beladingsgraad) tijdig af met veehouders en afnemers. Bij warm weer is het protocol om het aantal koeien of kalveren dat tussen 12.00u en 19.00u vervoerd wordt met 10 procent te verlagen. .
- Voorkomen van vertraging: transporteurs houden rekening met drukke verkeersmomenten om vertraging en stilstand onderweg te vermijden.
- Controle van ventilatiesystemen: voertuigen worden vóór gebruik extra gecontroleerd op goed functioneren.
- Aandacht voor ventilatie in de wagen: op plekken in de wagen waar ventilatie of warmteafvoer onvoldoende is, wordt de belading verder aangepast om hittestress te voorkomen.
- Schaduw en luchtcirculatie bij stilstand: tijdens het laden, lossen en noodzakelijke tussenstops worden veewagens zoveel mogelijk geparkeerd in de schaduw of op plekken met natuurlijke verkoeling door wind.
Temperatuurgrenzen bij lange transporten
Voor transporten langer dan 8 uur geldt dat er geen certificering wordt afgegeven wanneer de buitentemperatuur op enig moment boven de 30°C wordt verwacht. En bij temperaturen boven de 35 graden celsius is het transporteren van dieren in Nederland altijd verboden.
Van transporteurs die verantwoordelijk zijn voor de export van dieren wordt verwacht dat ze vooraf een inschatting maken van de verkeersdrukte. Dat ze op de hoogte zijn van eventuele extreme weersomstandigheden en de mogelijke beperkingen die in de verschillende landen gelden.
Komt een transport vast te staan in een lange file, dan bestaat de mogelijkheid het transport onder begeleiding langs de file te laten rijden.
KNMI App
De NVWA gebruikt voor de weersvoorspelling de KNMI App. 'De NVWA gaat er van uit dat alle sectorpartijen hun afspraken nakomen en de protocollen naleven, zoals zij deze verbonden hebben aan het Nationaal Plan'.
Meer informatie
Meer informatie over hittestress bij vee is te vinden op de site van de NVWA of die van de GD Diergezondheid. Niet alleen de temperatuur, maar ook de luchtvochtigheid heeft invloed op de mate van hittestress bij dieren.

Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.

Tekst: Hermien van der Aa
Woont en werkt op een melkveebedrijf in Hernen met als neventakken educatie en zorglandbouw. Sinds 2020 parttime redacteur melkvee bij Agrio, waar ze hoofdzakelijk schrijft voor de website melkvee.nl, het vakblad Melkvee en de regiobladen
Beeld: Ellen Meinen