SGP: ‘EU dreigt veetransport lam te leggen’

Bert-Jan Ruissen: „Hoeveel regels kun je uitstorten over een sector voordat die vastloopt? Het lijkt wel of de Europese Commissie dat uitprobeert bij de vervoerders van vee. De bedrijven moeten al voldoen aan strenge eisen, waarschijnlijk de strengste ter wereld. En nu wil Brussel er nòg een hele schep regels bovenop doen. En die onrealistische plannen staan ver af van de dagelijkse praktijk.”
De EU-regels voor diertransport zijn volgens Ruissen inmiddels 20 jaar oud en dan is het begrijpelijk om eens te kijken wat er beter kan met nieuwe inzichten en technieken. „Maar je kunt dan ook de plank misslaan. Aangespoord door video´s van enkele zeldzame misstanden, kwam het EU-bestuur met ingrijpende voorstellen. De wenkbrauwen daarover gaan omhoog in het Europees Parlement, waar we de plannen dezer dagen bespreken. De verbazing betreft niet de misstanden - want het mag duidelijk zijn dat die aangepakt moeten worden daar waar ze plaats vinden -, maar betreft vooral hoe ondoordacht en onwerkbaar sommige voorstellen zijn.”
Drie voorstellen voor veetransport
De ingrijpende wetsvoorstellen waren nog ingediend door de vorige Europese Commissie. Die vorige ploeg commissarissen leunde erg naar de groene en landbouw-onvriendelijke kant, zeker onder druk van toenmalig vicevoorzitter Frans Timmermans.
In de drie voorstellen die nu op tafel liggen, zouden dieren fors meer ruimte moeten krijgen in de vrachtwagens. Koeien, varkens en ander vee moet er kunnen bewegen en wandelen. Ruissen: „Dat klinkt leuk, maar is juist gevaarlijk: als de vrachtwagen een bocht omgaat, kunnen de dieren omvallen en letsel oplopen. Bovendien: door de extra ruimte kunnen tot wel 40% minder dieren mee en zijn dus meer vrachtwagens nodig. Dat betekent meer uitstoot, meer verkeer en meer kosten. Daar is dus niet goed over nagedacht.”
’s Nachts rijden
Een het andere voorstel mogen veewagens in zomerse hitte niet meer overdag rijden, maar alleen ´s nachts. Dat rijverbod gaat gelden als de weersverwachting boven de 30 graden stijgt, zelfs als de veewagen airco heeft. De SGP-er stelt zich de vraag: „Maar voor welke plek moet je dan de verwachting opzoeken bij een meerdaagse rit van Nederland naar Italië? De plaats van vertrek, aankomst of een gemiddelde van de route? En wat als 29 graden wordt verwacht, maar het toch 31 graden blijkt? Geen enkel bedrijf kan zo nog reizen plannen.”
Het derde voorstel is dat dierenartsen toezicht moeten houden op het laden en lossen van dieren. Een probleem is volgens Ruissen dat er niet genoeg dierenartsen zijn voor al dit werk.
3000 wijzigingsvoorstellen
De voorstellen noemt hij onrealistisch en ze dreigen het veevervoer stil te leggen in plaats van te verbeteren. „Wat de SGP betreft, moet dit voorstel grondig gewijzigd worden, of mag dit hele voorstel terug naar de tekentafel. De aanpak van misstanden bij veevervoer zit volgens mij niet in de regels, maar in de handhaving. Vooral in Zuid-Europa lijken controleurs vaker misstanden door de vingers te zien. De controles daar moeten aangescherpt en niet de regels. Met onze bezwaren behoren we tot een grote groep partijen in het Europees Parlement.”
Totaal zijn er 3000 wijzigingsvoorstellen ingediend op het voorstel. Naar de ervaring van de SGP-er een ongekend hoog aantal. „Sommigen willen zelfs het hele pakket plannen verwerpen: iets wat het Europees Parlement zelden doet. Daar zou zich zomaar een meerderheid voor kunnen aftekenen als de onderhandelingen niet het broodnodige realisme in de tekst brengen. Het Europarlement kent immers geen dichtgetimmerd coalitieakkoord: voor ieder voorstel moet opnieuw een meerderheid worden gevonden. Iets wegstemmen kan zonder regeringscrisis.”

Tekst: Reinout Burgers
Al bijna 25 jaar volg en schrijf ik als journalist onder meer over de varkenshouderij en pluimveehouderij. Twee uiterst boeiende en dynamische sectoren met veel gepassioneerde ondernemers.
Beeld: Leonard Walpot
Bron: SGP