
Stabiliteit en toekomstperspectief
Zekerheid op uw erf door internationale merken: hoe zit dat?

Waarom is het brede merkportfolio belangrijk voor u als melkveehouder?
“Continuïteit is voor mij de hoofdreden om lid te zijn, het gaat tenslotte om de toekomst van mijn bedrijf”, vertelt biologisch melkveehouder Fokke Terpstra uit Wijnaldum. “FrieslandCampina is wereldwijd actief, met sterke merken in meer dan honderd landen. Dat internationale karakter, samen met de mogelijkheid om bijzondere melkstromen te leveren, maakt het lidmaatschap voor mij een stabiele keuze voor de lange termijn.”
Hoe ziet het diverse productportfolio van FrieslandCampina eruit?
In Nederland kennen consumenten merken als Optimel, Campina, Chocomel en Fristi. Maar ook binnen de Europese én wereldmarkt is FrieslandCampina zeer actief, met vestigingen in 29 landen. In meer dan 100 landen zijn de merken van de onderneming verkrijgbaar. Zo is NoyNoy het grootste zuivelmerk in Griekenland, geldt dat voor Frisian Flag in Indonesië en voor Peak in Nigeria. Deze markten zijn voor Nederlandse melkveehouders misschien minder zichtbaar, maar zeker niet minder belangrijk.
Hoe wordt de ledenmelk in dit productportfolio verwaard?
“Onze melk wordt niet alleen verwerkt tot kant en klare zuivelproducten, maar levert ook belangrijke ingrediënten voor bijvoorbeeld medicijnen en kindervoeding”, zegt melkveehouder Andreas Bontrup uit het Duitse Rees over de diversiteit van het productportfolio. Precies daar ligt volgens hem de kracht.
“Je moet tegenwoordig snel kunnen schakelen en inspelen op wat de markt én maatschappij vragen. Als voorloper in de markt kan FrieslandCampina dat.”
Andreas en zijn collega’s zien dit effect direct terug in de toonaangevende melkprijs: de onderneming keert een contante nabetaling uit aan haar leden op basis van de nettowinst.
Hoe kijkt u als melkveehouder naar de merken van FrieslandCampina?
“In de supermarkt liggen zoveel mooie producten en merken van de onderneming, en dus ook van ons. Dat maakt me trots”, zegt melkveehoudster Marijke Arts-Peters. “Je komt FrieslandCampina ook tegen in de tompouces van de HEMA en de koffiemelk in het café, en in ingrediënten die de hele wereld overgaan. We hebben als coöperatie alles in huis om voor een goed toekomstperspectief en continuïteit te zorgen.”
Tekst: Friesland Campina
Beeld: Friesland Campina