Home » Economie » Nieuws » 'Online verkoop van zuivelproducten kansrijk'

'Online verkoop van zuivelproducten kansrijk'

Geplaatst op woensdag 17-05-2017

Online verkoop van agrarische producten zoals zuivelproducten is een kans voor melkveehouders. En dat percentage stijgt. De verwachting is dat in 2020 circa 5 procent van de boodschappen online wordt gekocht”, vertelt Morren. „Daarbij praat je over een omzet van 2 miljard euro.”

Dat biedt volgens hem kansen voor melkveehouders. „Zuivelproducten kunnen online worden gekocht via een website van een melkveehouder of websites zoals het nieuwe platform Shobr”, zegt Morren.

Relatie met eindconsument

Wanneer een melkveehouder via huisverkoop of een eigen website zuivelproducten wil verkopen is zelf een relatie opbouwen met eindconsument cruciaal volgens hem. De bankier adviseert om samen met andere versproducenten een online aanbod te bedenken. Om succesvol te worden is een goed verhaal, goede prijsstelling en een uitgekiende verslogistiek richting consument nodig. Voor dat laatste komen steeds meer dienstverleners die een online propositie ook voor kleinere partijen mogelijk maken.

Supermarkten verkopen momenteel ook steeds meer producten online. In 2016 verkochten Nederlandse supermarkten voor circa 650 miljoen euro online. Een groot deel daarvan gaat echter nog naar de klein zakelijke markt zoals kinderdagverblijven en kantoren. Veel supermarkten worstelen nog met het winstgevend krijgen van de operatie.

Vanwege de traditioneel hoge supermarktdichtheid in Nederland loopt de online verkoop van voedingsmiddelen in zijn totaliteit echter achter bij bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk waar de supermarktdichtheid veel lager is.

Herkomst nog belangrijker

De bankier noemt ook nog andere trends. „Nederlanders vinden de herkomst van versproducten steeds belangrijker. In januari 2016 gaf 18 procent van de Nederlanders aan de herkomst van vlees belangrijk te vinden. In januari 2017 bedroeg dit percentage al 22 procent. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van GFK en ABN AMRO.”

Hier moet de agrarische sector volgens hem gebruik van maken. Dit kan door de herkomst duidelijk op verpakkingen te vermelden of gebruik te maken van lokale/regionale branding, kwaliteit of de ‘gunfactor’ van de agrariër.

Versverkoop groeit harder

Ook groeit de omzet van ‘versverkoop’ in supermarkten harder dan ‘houdbaar’. Daarnaast bereiden steeds minder Nederlanders hun voedsel zelf in huis klaar, maar gaan ze meer buitenshuis eten of laten warme maaltijden thuisbezorgen. Daar kunnen voedingsmiddelenbedrijven volgens Morren op inspelen door bijvoorbeeld eenvoudig bereidbare producten aan te bieden voor in de professionele keuken

Verder vindt de Duitse consument kwaliteit steeds belangrijker. In 2008 vond 47 procent kwaliteit het belangrijkste en 53 procent de prijs. In 2015 vond 52 procent kwaliteit het belangrijkste en 48 procent prijs. Dat blijkt uit Duits onderzoek van GFK.

Tekst: Tom Schotman

Reacties

Kennispartner artikelen
Voederbieten maken het waar in 2017
De comeback van voederbieten in ons land is je waarschijnlijk niet ontgaan. Van 280 ha in 2014 vervijfvoudigde het areaal naar... Lees meer »
Winterveldbonen: de nieuwe eiwitteelt
De TUNDRA winterveldboon is de nieuwe eiwitteelt in Nederland. Dit overwinterende gewas maakt met hectareopbrengsten van 5,5 tot... Bekijk de video »
advertentie
Melkvee.nl nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste melkveenieuws in uw mailbox. Schrijf u nu in en u ontvangt de eerstvolgende nieuwsbrief automatisch.
Kennispartners
Krijg meer nieuws, achtergrond, productinformatie, handige tips en tools van een kennispartner door een klik op het logo.
Boehringer Ingelheim LG DSV Zaden MSD Animal Health Nederland Lely Nederland AgruniekRijnvallei Alfa Accountants en Adviseurs AgroVision
Kennispartner artikelen
'Slimme data helpt ziektes voorkomen’
In het najaar van 2016 is het gezondheidsrapport in het managementsysteem T4C (Time for Cows) van Lely geïntroduceerd. Het...
 
Lees meer »
Subsidiepot gaat weer open voor jonge landbouwers
Ben je nog geen 41 jaar en heb je investeringsplannen voor je landbouwbedrijf, dan kan deze subsidie interessant voor je zijn. Net als...
 
Lees meer »
advertentie
 
Melkvee.nl highlights

Traditionele voermengwagen Strautmann kan ook volledig autonoom voeren

Op de Agritechnica in Hannover (D) presenteert Strautmann een zelfrijdende voermengwagen. Het...
 

RVO wijst verzoek KI Samen af

De RVO wijst het verzoek van KI Samen om handhavend op te treden tegen CRV af en weigert de...
 

Jumbo: vanaf 2020 alleen nog maar zuivel van weidemelk en Europees voer

Jumbo wil vanaf 2022 alleen nog maar duurzaam geproduceerde zuivelproducten in de schappen. De...
 

Schouten: Fraude brengt derogatie niet in gevaar, wel strengere eisen

De berichten over grootscheepse fraude in Oost-Brabant en Noord-Limburg brengen de derogatie niet...
 

Leden LTO werken visie uit, grondgebondenheid blijft discussiepunt

Vandaag presenteerden 24 leden van LTO Nederland een uitgewerkte sectorvisie. Deze toekomstvisie...