Home » Economie » Nieuws » 'Online verkoop van zuivelproducten kansrijk'

'Online verkoop van zuivelproducten kansrijk'

Geplaatst op woensdag 17-05-2017

Online verkoop van agrarische producten zoals zuivelproducten is een kans voor melkveehouders. En dat percentage stijgt. De verwachting is dat in 2020 circa 5 procent van de boodschappen online wordt gekocht”, vertelt Morren. „Daarbij praat je over een omzet van 2 miljard euro.”

Dat biedt volgens hem kansen voor melkveehouders. „Zuivelproducten kunnen online worden gekocht via een website van een melkveehouder of websites zoals het nieuwe platform Shobr”, zegt Morren.

Relatie met eindconsument

Wanneer een melkveehouder via huisverkoop of een eigen website zuivelproducten wil verkopen is zelf een relatie opbouwen met eindconsument cruciaal volgens hem. De bankier adviseert om samen met andere versproducenten een online aanbod te bedenken. Om succesvol te worden is een goed verhaal, goede prijsstelling en een uitgekiende verslogistiek richting consument nodig. Voor dat laatste komen steeds meer dienstverleners die een online propositie ook voor kleinere partijen mogelijk maken.

Supermarkten verkopen momenteel ook steeds meer producten online. In 2016 verkochten Nederlandse supermarkten voor circa 650 miljoen euro online. Een groot deel daarvan gaat echter nog naar de klein zakelijke markt zoals kinderdagverblijven en kantoren. Veel supermarkten worstelen nog met het winstgevend krijgen van de operatie.

Vanwege de traditioneel hoge supermarktdichtheid in Nederland loopt de online verkoop van voedingsmiddelen in zijn totaliteit echter achter bij bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk waar de supermarktdichtheid veel lager is.

Herkomst nog belangrijker

De bankier noemt ook nog andere trends. „Nederlanders vinden de herkomst van versproducten steeds belangrijker. In januari 2016 gaf 18 procent van de Nederlanders aan de herkomst van vlees belangrijk te vinden. In januari 2017 bedroeg dit percentage al 22 procent. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van GFK en ABN AMRO.”

Hier moet de agrarische sector volgens hem gebruik van maken. Dit kan door de herkomst duidelijk op verpakkingen te vermelden of gebruik te maken van lokale/regionale branding, kwaliteit of de ‘gunfactor’ van de agrariër.

Versverkoop groeit harder

Ook groeit de omzet van ‘versverkoop’ in supermarkten harder dan ‘houdbaar’. Daarnaast bereiden steeds minder Nederlanders hun voedsel zelf in huis klaar, maar gaan ze meer buitenshuis eten of laten warme maaltijden thuisbezorgen. Daar kunnen voedingsmiddelenbedrijven volgens Morren op inspelen door bijvoorbeeld eenvoudig bereidbare producten aan te bieden voor in de professionele keuken

Verder vindt de Duitse consument kwaliteit steeds belangrijker. In 2008 vond 47 procent kwaliteit het belangrijkste en 53 procent de prijs. In 2015 vond 52 procent kwaliteit het belangrijkste en 48 procent prijs. Dat blijkt uit Duits onderzoek van GFK.

Tekst: Tom Schotman

Reacties

Kennispartner artikelen
Veel belangstelling voor teelt winterveldbonen
In het najaar van 2015 bracht veredelingsbedrijf LG de winterveldboon naar Nederland. Dit eiwitgewas wordt in het najaar gezaaid... Lees meer »
Mais beregenen: vocht is nu cruciaal!
Hoewel stevige buien de voorbije week met name in het Noorden en Oosten wat verlichting brachten is er nog altijd sprake van een... Lees meer »
advertentie
Melkvee.nl nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste melkveenieuws in uw mailbox. Schrijf u nu in en u ontvangt de eerstvolgende nieuwsbrief automatisch.
Kennispartners
Krijg meer nieuws, achtergrond, productinformatie, handige tips en tools van een kennispartner door een klik op het logo.
Boehringer Ingelheim AgroVision LG DSV Zaden Alfa Accountants en Adviseurs Lely Nederland MSD Animal Health Nederland
Kennispartner artikelen
Veel belangstelling voor teelt winterveldbonen
In het najaar van 2015 bracht veredelingsbedrijf LG de winterveldboon naar Nederland. Dit eiwitgewas wordt in het najaar gezaaid en heeft...
 
Lees meer »
 
Melkvee.nl highlights

FrieslandCampina wil met leden in gesprek over toekomstvisie

Het bestuur en de ledenraad van FrieslandCampina wil met haar leden in gesprek over de gewenste...
 

Alfa: Reserveer voor hogere belastingdruk

De hogere melkprijs zorgt niet alleen voor een beter bedrijfsresultaat maar tegelijk neemt ook de...
 

Gommer en Veenstra overhandigen handtekeningen aan Keurentjes

Henk Gommer uit Zevenhuizen en Jan Veenstra uit Doezum bieden bestuursvoorzitter Frans Keurentjes...
 

Melkveebedrijven staan nog steeds in het rood

Melkveebedrijven staan nog steeds in het rood. Dat blijkt uit cijfers van ABN-AMRO. In mei en juni...
 

FrieslandCampina belegt extra vergadering in opstandig Groningen

FrieslandCampina houdt op 31 juli voor leden van het district Groningen een extra bijeenkomst over...