Home » Economie » Nieuws » 'Online verkoop van zuivelproducten kansrijk'

'Online verkoop van zuivelproducten kansrijk'

Geplaatst op woensdag 17-05-2017

Online verkoop van agrarische producten zoals zuivelproducten is een kans voor melkveehouders. En dat percentage stijgt. De verwachting is dat in 2020 circa 5 procent van de boodschappen online wordt gekocht”, vertelt Morren. „Daarbij praat je over een omzet van 2 miljard euro.”

Dat biedt volgens hem kansen voor melkveehouders. „Zuivelproducten kunnen online worden gekocht via een website van een melkveehouder of websites zoals het nieuwe platform Shobr”, zegt Morren.

Relatie met eindconsument

Wanneer een melkveehouder via huisverkoop of een eigen website zuivelproducten wil verkopen is zelf een relatie opbouwen met eindconsument cruciaal volgens hem. De bankier adviseert om samen met andere versproducenten een online aanbod te bedenken. Om succesvol te worden is een goed verhaal, goede prijsstelling en een uitgekiende verslogistiek richting consument nodig. Voor dat laatste komen steeds meer dienstverleners die een online propositie ook voor kleinere partijen mogelijk maken.

Supermarkten verkopen momenteel ook steeds meer producten online. In 2016 verkochten Nederlandse supermarkten voor circa 650 miljoen euro online. Een groot deel daarvan gaat echter nog naar de klein zakelijke markt zoals kinderdagverblijven en kantoren. Veel supermarkten worstelen nog met het winstgevend krijgen van de operatie.

Vanwege de traditioneel hoge supermarktdichtheid in Nederland loopt de online verkoop van voedingsmiddelen in zijn totaliteit echter achter bij bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk waar de supermarktdichtheid veel lager is.

Herkomst nog belangrijker

De bankier noemt ook nog andere trends. „Nederlanders vinden de herkomst van versproducten steeds belangrijker. In januari 2016 gaf 18 procent van de Nederlanders aan de herkomst van vlees belangrijk te vinden. In januari 2017 bedroeg dit percentage al 22 procent. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van GFK en ABN AMRO.”

Hier moet de agrarische sector volgens hem gebruik van maken. Dit kan door de herkomst duidelijk op verpakkingen te vermelden of gebruik te maken van lokale/regionale branding, kwaliteit of de ‘gunfactor’ van de agrariër.

Versverkoop groeit harder

Ook groeit de omzet van ‘versverkoop’ in supermarkten harder dan ‘houdbaar’. Daarnaast bereiden steeds minder Nederlanders hun voedsel zelf in huis klaar, maar gaan ze meer buitenshuis eten of laten warme maaltijden thuisbezorgen. Daar kunnen voedingsmiddelenbedrijven volgens Morren op inspelen door bijvoorbeeld eenvoudig bereidbare producten aan te bieden voor in de professionele keuken

Verder vindt de Duitse consument kwaliteit steeds belangrijker. In 2008 vond 47 procent kwaliteit het belangrijkste en 53 procent de prijs. In 2015 vond 52 procent kwaliteit het belangrijkste en 48 procent prijs. Dat blijkt uit Duits onderzoek van GFK.

Tekst: Tom Schotman

Reacties

Kennispartner artikelen
De snelheid van gras sturen
De eerste snede gras is een belangrijke in het melkveerantsoen. Een rantsoen functioneert optimaal wanneer alle voedermiddelen... Lees meer »
Verliezen beperken bij de eerste snede
De eerste snede gras is een belangrijke in de ruwvoervoorziening. Voor een maximale voederwaardeopbrengst van de eerste snede, is... Lees meer »
advertentie
Melkvee.nl nieuwsbrief
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste melkveenieuws in uw mailbox. Schrijf u nu in en u ontvangt de eerstvolgende nieuwsbrief automatisch.
Kennispartners
Krijg meer nieuws, achtergrond, productinformatie, handige tips en tools van een kennispartner door een klik op het logo.
LG Alfa Accountants en Adviseurs MSD Animal Health Nederland DSV Zaden AgroVision Boehringer Ingelheim Lely Nederland
Kennispartner artikelen
Loop de bonus in het fosfaatreductieplan niet mis!
Kom je in aanmerking voor de bonus in het kader van het fosfaatreductieplan? Dan is het belangrijk dat je een de-minimis verklaring invult...
 
Lees meer »
BVD type 2 verovert de wereld
‘BVD is de ziekte die wereldwijd de meeste economische schade in de rundveehouderij veroorzaakt’, zegt Steve Wiliams, Global...
 
Lees meer »
Positief verrast bij voeren sorghum
Melkveebedrijf Maas uit Afferden (L) heeft afgelopen winter tijdelijk snijmais in het rantsoen vervangen door sorghum. Fungeert...
 
Lees meer »
App vindt nauwkeurig locatie van individuele koeien
Sinds kort is er een app op de markt die snel en eenvoudig individuele koeien vindt. De mobiele app vertelt precies waar in de stal de...
 
Lees meer »
Kali voor gezonde, stevige mais
Na de inzaai van mais is het moment om kali te strooien. Kali is van belang voor de stevigheid van de plant, draagt bij aan een goede...
 
Lees meer »
 
Melkvee.nl highlights

Alfa: vooruitzicht marge 2017 positief

Accountantsorganisatie Alfa verwacht over 2017 een positief resultaat. De zuivelmarkt is gunstig...
 

Zes organisaties tonen veertien dochtergroepen op de NRM

Op vrijdag 30 juni zijn er in de Zwolse IJsselhallen 14 dochtergroepen en twee themagroepen van in...
 

NMV: fosfaatreductie behaald, niet meer reduceren dan nodig

Volgens NMV-voorman Harm Wiegersma blijkt uit nog niet gepubliceerde CBS-cijfers dat de benodigde...
 

Topkuilfinalist past hark aan op inkuilmiddel en doet bemestingsproef

Veel veehouders hebben de eerste snede (deels) onder het plastic. Zo ook de drie Topkuilfinalisten...
 

'Geen reden om bioboeren buiten reductieregeling te houden'

Staatssecretaris Van Dam ziet geen reden om biologische boeren uit te zonderen van de generieke...